Cameleon is een outlet in Sint-Lambrechts Woluwe, een ecologisch gebouwde winkel van 8000 vierkante meter, met veel aandacht voor de keuze van materialen en hernieuwbare energie. Die investering zou Cameleon in minder dan 10 jaar moeten terugverdienen. Het concept slaat aan. De omzet verdubbelde in twee jaar tijd tot 40 miljoen euro. Vandaag telt het bedrijf - onder de vennootschapskoepel Famous Clothes - 140 medewerkers. "We hebben een groendak op de derde verdieping. Dit is een van de meest ecologische warenhuizen van Europa...

Cameleon is een outlet in Sint-Lambrechts Woluwe, een ecologisch gebouwde winkel van 8000 vierkante meter, met veel aandacht voor de keuze van materialen en hernieuwbare energie. Die investering zou Cameleon in minder dan 10 jaar moeten terugverdienen. Het concept slaat aan. De omzet verdubbelde in twee jaar tijd tot 40 miljoen euro. Vandaag telt het bedrijf - onder de vennootschapskoepel Famous Clothes - 140 medewerkers. "We hebben een groendak op de derde verdieping. Dit is een van de meest ecologische warenhuizen van Europa", zegt Augustin Wigny, de gedelegeerd bestuurder van Cameleon. "Het is bijzonder om ons te bevinden op een dak, in het groen, in het midden van de stad, met bijenkorven." Daar staat ook een van de grootste installaties van zonnepanelen in Brussel, meent Wigny. Het leverde de multimerkenwinkel de Mercuriusprijs voor het beste handelspand op. De gedelegeerd bestuurder Augustin Wigny, die ook projectontwikkelaar is, besliste alle typische kenmerken van een winkelruimte te vervangen door ecologisch verantwoorde alternatieven. Omdat hij eigenaar, uitbater en projectontwikkelaar van Cameleon is, droeg Wigny zelf alle risico's. "Ik kan het alle retailers aanraden. Je kunt dan veel meer beslissingen nemen. Als je werkt met veel tussenpersonen, weten zij niet waarvoor je bereid bent te betalen. Vanaf de eerste vergadering met de architect van AWAA kon ik het doel bepalen." "We hebben er ook op gelet dat veel natuurlijk licht in het gebouw binnenvalt. Er is geen airco, de ramen staan open en je voelt dat er een kleine luchtstroom is. We nodigen de klant uit om vooral de trap te gebruiken, wat nieuw is in commerciële ruimten. Daar was het tot nu toe de gewoonte om de lift of de roltrap te gebruiken. Hier merken we dat de klanten overwegend voor de trap kiezen. Dat creëert een meer natuurlijke en ontspannen sfeer." Wie hier wil kopen, moet lid zijn van Cameleon. Elke klant krijgt dan een korting tot 70 % op merkkledij. Dat is meteen ook een directmarketinginstrument voor het bedrijf. "Vooral omdat onze klanten trouw zijn aan hun merk. Ze krijgen ook een exclusief aanbod. Dat laat ons toe zeer gericht directe marketingacties te organiseren. Wij kennen onze leden en onze leden kennen ons. Zo kunnen we hen geregeld nieuwe acties voorstellen", meent Wigny. Sinds 2007 is het bedrijf ook actief op het internet via de site Snapstore. "Onze strategie richt zich op twee kanalen. We verkopen in de winkel en we hebben een sterke activiteit via het internet. We geloven dat de helft van onze omzet zal komen uit verkopen via het internet." Bovendien komen er mogelijk volgend jaar nieuwe winkels bij. Bruno De Keyser