Nu het woord dotflop bijna vaker over de tong gaat dan dotcom, wordt het hachelijk om nog over de handel via internet (spreek uit: e-commerce) te schrijven. Toch blijven de boeken daarover zich opstapelen. De klemtoon verschuift wel steeds uitdrukkelijker naar de integratie van e-commerce in bestaande bedrijven uit de zogeheten oude economie. Een selectie.
...

Nu het woord dotflop bijna vaker over de tong gaat dan dotcom, wordt het hachelijk om nog over de handel via internet (spreek uit: e-commerce) te schrijven. Toch blijven de boeken daarover zich opstapelen. De klemtoon verschuift wel steeds uitdrukkelijker naar de integratie van e-commerce in bestaande bedrijven uit de zogeheten oude economie. Een selectie. Het webdilemma: de Amerikaanse consultant Laurie Windham schreef (met hulp van Jon Samsel) een toegankelijke introductie over handelen via het wereldwijde web. Haar vele voorbeelden maken het werk des te boeiender. Hier en daar trapt ze open deuren in, maar dat is nu eenmaal de prijs van het inleidende en algemene karakter van haar boek. Op het einde serveert ze een heuse stap-voor-stap-gids. Eerst laat ze ons uitgebreid kennismaken met zes basisregels voor e-commerce, die draaien rond het consumptiegedrag, het belang van bestaande bedrijfsstrategieën, merkontwikkeling, aangepaste organisatiestructuren, de juiste technologie en de internationalisering van de webstrategie. Nuttige oriëntatie. Business Contact, 239 blz., 1230 fr. Digitale klanten: vanuit Londen leiden Al Dunn en Peter Vervest (ook professor Communicatiewetenschappen aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam) hun bedrijf voor multimediaconsultancy. In dit boek hameren ze erop dat digitalisering en degelijke technologie een conditio sine qua non zijn, maar niet volstaan. Organisaties moeten zich leren verplaatsen in het standpunt van de klant, zonder de eigen noden uit het oog te verliezen. Het miskennen van de klantenbehoeften leidt tot bedrijfsautisme, wat fataal afloopt in de huidige markten. Soms wat schoolse aanpak met verhelderende voorbeelden. Prentice Hall, 182 blz., 1464 fr. Dotcom: ook de Nederlandse internetexpert René Notenbomer wijst op de verstrengeling van technologie, strategie en marketing. Hij stipt aan dat voorlopig vooral de business-to-business gerichte organisaties geld verdienen met internet. De meeste naar de consumenten gerichte initiatieven kampen met hoge aanloopkosten en distributieperikelen. Toch vergeet hij ook die markt niet. Goede leidraad. Academic Service, 234 blz., 1090 fr. Strategisch managen van e-commerce: Berenschot-consultants van Blommestein en van Leeuwen en hun collega Hin bij de bloemenveilingen in Aalsmeer loodsen u (te) vlug door het veranderingsmanagement dat nodig is om e-commerce te laten slagen. Ze staan ook even stil bij de logistieke aspecten. Kluwer, 104 blz., 936 fr. Luc De Decker