Duwen voor de Oscars

Ad Van Poppel medewerker Trends

Op 16 januari wordt bekend of The Broken Circle Breakdown een nominatie voor de Oscars in de wacht sleept. Om kans te maken op de prijs, moet er stevig campagne worden gevoerd.

Van 76 naar 9

The Broken Circle Breakdown, de film van Felix Van Groeningen, werd overladen met prijzen sinds hij in 2012 in de zalen is gekomen. Vorige maand werd Veerle Baetens voor haar rol nog bekroond als beste actrice op de European Film Awards in Berlijn. Daar kan nog een mooie bekroning bovenop komen. In september werd de film de officiële Belgische inzending voor de Oscars. Hij werd daarmee een van de 76 inzendingen in de categorie films in een vreemde taal. Van die longlist van 76 films haalde hij vorige maand de shortlist van negen. Uit die negen overblijvers worden op 16 januari de vijf genomineerde films gekozen. Op 2 maart wordt op de Oscar-uitreiking de winnaar bekendgemaakt.

Op campagne

Vanaf het moment dat The Broken Circle Breakdown de officiele Belgische inzending voor de Oscars werd, startte de campagne om de film in de Verenigde Staten te promoten. Christian De Schutter, hoofd promotie en communicatie van het Vlaamse Audiovisueel Fonds dat de film mee financierde, zegt dat het belangrijkste is een goede ‘publicist’, een pr-medewerker in Hollywood, te kiezen. “Die persoon zorgt ervoor dat de film zichtbaar wordt voor de Amerikaanse media en voor de Academy of Motion Picture Arts and Sciences, de organisator van de Oscars. Hij moet ook zorgen dat je geen fouten maakt. Het reglement is zeer strikt.” Belangrijk is ook dat de cast en de regisseur in Los Angeles zijn om de film voor te stellen en er vragen over te beantwoorden. Er verschenen ook advertenties in de filmvakbladen en op vakwebsites.

De lessen van Rundskop

Twee jaar geleden stond Rundskop van Michael Roskam ook als Belgische inzending op de shortlist van de Oscars. De film sleepte daarna ook een nominatie in de wacht. Welke lessen werden uit die ervaring getrokken? Christian De Schutter: “Als je met een bescheiden budget ten oorlog trekt, valt of staat alles met de regisseur.

Michael Roskam heeft alles gedaan wat hij kon om die film te verdedigen, zoals aanwezig zijn op interviews en op meet-and-greets. Je moet dan altijd vriendelijk blijven, ook al krijg je voor de zoveelste keer dezelfde vraag voorgescho- teld.”

Dodelijk voor de kansen is een regisseur die nauwelijks het Engels machtig is, of die uit vliegangst thuisblijft. “Ik heb Felix Van Groeningen bezig gezien toen hij met de campagne in Los Angeles startte. Hij deed dat heel professioneel.”

Het buitenland veroveren

In België is de film al meer dan een jaar uit. In het voorjaar van 2013 kwam hij ook al uit op dvd. Een plaats op de shortlist van de Oscars en een eventuele nominatie hebben dan ook vooral een effect in het buitenland.

De Schutter: “De film is al verkocht aan meer dan dertig landen en hij moet in een aantal landen nog uitkomen. Dan is

het meegenomen als de distributeur kan zeggen dat de film de officiële inzending van België voor de Oscars is, en zeker dat hij op de shortlist staat of genomineerd is. Dan kan

een land waar de film nog niet verkocht is, ook nog overstag gaan.”

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content