Duurder in België

Dacia heeft het over de derde revolutie. In 2004 lanceerde de Roemeense dochter van Renault met de Logan de goedkoopste auto op de markt. Zes jaar later volgde de Duster, de goedkoopste SUV. In september staat de Spring, de goedkoopste elektrische auto, in de showroom. Maar ‘goedkoop’ betekent in dit geval niet voor iedereen hetzelfde. Luca de Meo, de nieuwe baas van Renault, kondigde zowat een jaar geleden aan dat Dacia een elektrische auto op de markt zou brengen voor “beduidend minder dan 15.000 euro”. In het enthousiasme dat daarna volgde in de pers, werd zelfs gesproken van “om en bij 10.000 euro” . Met een minimumprijs van 16.990 euro zit de Spring daar een eind boven.

Er spelen twee factoren. Om te beginnen is een elektrische auto niet goedkoop om te produceren, met een batterij die behoorlijk duur is voor de constructeur. Maar de prijs van een elektrische auto is vooral afhankelijk van het land waar hij wordt verkocht. Het zou ons niet verbazen dat Dacia daar een jaar geleden op anticipeerde, toen werd gesproken over minder dan 15.000 euro. Op twee voor het merk belangrijke markten is de Spring heel scherp geprijsd, dankzij een gulle tegemoetkoming van de overheid. In Frankrijk krijgt een consument die een elektrische auto koopt een overheidsbonus van 27 procent op de catalogusprijs, met een maximum van 7000 euro. In Duitsland loopt die bonus op tot 9570 euro. In Frankrijk kost de Spring daardoor 12.400 euro, in Duitsland 10.920 euro, rekening houdend met een ander btw-regime voor auto’s. In ons land is er geen overheidsbonus, alleen een fiscaal voordeel.

Het neemt niet weg dat de Spring ook hier de goedkoopste elektrische auto is, en daarmee een alternatief wordt als tweede gezinsauto. Met zijn autonomie van meer dan 200 kilometer, die we na een eerste testrit kunnen bevestigen, is de Spring perfect inzetbaar voor lokaal verkeer.

Onderweg ontdekten we een auto die bescheiden prestaties levert, maar ondanks het wat te lichte stuurgevoel best aangenaam is om mee te rijden. Neem daarbij dat de binnenruimte optimaal is ingericht voor een auto van maar 3,7 meter, en dat de koffer verrast met zijn inhoud van 290 liter, en je krijgt een heel bruikbare auto voor om en bij de deur.

Dacia Spring

Motor: elektromotor, synchroon, 45 pk, batterij 27,4 kWh

Koppel: 125 Nm

Prestaties

Topsnelheid: 125 km/u

0-100 km/u in 19,1 sec.

Normverbruik: 13,9 kWh

Testverbruik: 14,7 kWh

Instapprijs: 16.990 euro

+

Goedkoopste op de markt

Prijs mocht iets scherper

2 X Dacia Spring

1 Dacia voorziet in een editie ‘Business’ voor ‘nieuwe mobiliteitsbehoeften’. Daarmee bedoelt het merk de markt van de deelauto’s, waarvan wordt verwacht dat die de komende jaren snel kan groeien. Aangezien deelwagens in Europa gemiddeld 40 minuten lang en over een afstand van 8 kilometer worden ingezet, heeft de Spring met zijn autonomie van ruim meer dan 200 kilometer in het stadsverkeer daar het geknipte profiel voor. De Business-versie is ook anders uitgerust, met onder meer hardere stoelen om voorzien te zijn op een intensief gebruik door een wisselend publiek.

2 Een basisprobleem van de elektrische auto is zijn gewicht, vooral bepaald door de batterij. We noemen dat een probleem, omdat iedere kilo die de auto moet transporteren een stukje autonomie wegvreet. Maar in dit geval koos Dacia voor een niet al te grote batterij en sommige opvallend lichte onderdelen. Dat merk je bijvoorbeeld meteen als je een deur opent of dichtgooit. Het resultaat is een elektrische auto van minder dan duizend kilo (949). Mede daardoor heeft de bestuurder geen log stuurgevoel zoals in veel andere elektrische auto’s.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content