Twee jaar geleden toonde Ducati het prototype van de Multistrada. De reacties waren uiteenlopend. Wat Ducati's chief designer Pierre Terblanche toen toonde, was radicaal anders dan wat het merk de jongste jaren op de markt had gezet. Ducati was bijna synoniem met supersportief. Met de 916, de 998 en later de 999 heeft Ducati motoren die het in het Superbike-racen uitzonderlijk goed doen: de Superbike-categorie heeft tegenwoordig ...

Twee jaar geleden toonde Ducati het prototype van de Multistrada. De reacties waren uiteenlopend. Wat Ducati's chief designer Pierre Terblanche toen toonde, was radicaal anders dan wat het merk de jongste jaren op de markt had gezet. Ducati was bijna synoniem met supersportief. Met de 916, de 998 en later de 999 heeft Ducati motoren die het in het Superbike-racen uitzonderlijk goed doen: de Superbike-categorie heeft tegenwoordig meer weg van een Ducati-klasse. Het zijn fraai gestroomlijnde modellen die een racy zithouding vereisen. De Multistrada wijkt daar sterk van af. Opvallende elementen zijn het voor Ducati hoge stuur, de tank-zitkuipcombinatie met daarin de meedraaiende koplamp. Terwijl je bij een Ducati 999 bijna voorovergebogen ligt, zit je op de Multistrada rechtop. Het model is pas dit jaar in productie gegaan, anderhalf jaar na de voorstelling. De geesten waren in 2001 nog niet rijp voor deze Ducati. De sterkte van het model moet worden gezocht in de praktische aspecten. In het gewone verkeer is de zithouding comfortabel. Ontwerper Pierre Terblanche haalde zijn inspiratie vooral bij de Cagiva Elephant uit het begin van de jaren negentig (toen was Ducati nog een onderdeel van Cagiva). Met zo'n motor kon je zonder problemen op wat hobbeliger en bochtige wegen rijden. Terblanche: "Er is een reden waarom we de Multistrada op de markt hebben gebracht. We hadden geen motor die echt makkelijk te rijden is. Met de Multistrada nu wel. Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen die een 999 hebben, ook een Multistrada zullen aanschaffen. Dat weten ze nu nog niet, maar zodra ze er eens mee rijden, zullen ze erachter komen dat ze op een gewone weg sneller gaan en meer plezier hebben met die Multistrada dan met de supersportmotor." Klopt dat? Feit is dat je je vanaf de eerste meters op je gemak voelt. De zitpositie is ontspannen en je hebt een goed overzicht op de weg. Op kleine wegen is het prettig rijden met de Multistrada; het weggedrag bij hogere snelheden is probleemloos. Het zadel is wel vrij hoog. Wie iets kleiner van gestalte is, kan bij stilstand niet de voeten plat op de grond zetten. De beplating van tank en stroomlijn is niet echt ergonomisch te noemen. Met je knieën raak je de rand van de kuip. De Multistrada is gebouwd op basis van een bestaande, al wat oudere tweekleps 992 cc L-twin. Het vermogen is genoeg voor normaal verkeersgebruik. In de stad bij 50 km/uur was de tweede versnelling net iets te hoog. Onder de 3000 toeren liep de motor niet echt lekker. Nadeel was dat de koppeling zwaar te bedienen was. De Multistrada is een speciale motor, zeker wat de vormgeving betreft. Maar na alle verhalen in de pers had ik toch iets méér verwacht van deze machine. Je ontkomt niet aan de indruk dat de Multistrada lichtelijk gehypet is. Ad van Poppel