Dany Rottiers kent de Slowaakse markt als zijn broekzak. Hij is een Belgische consul maar ook een ondernemer, een adviseur en een dealmaker. De algemeen directeur van het consultancybedrijf EIC Group in Kosice (Slowakije) kent alle beleidsvormers in het land en praat Slowaaks alsof het zijn moedertaal was.
...

Dany Rottiers kent de Slowaakse markt als zijn broekzak. Hij is een Belgische consul maar ook een ondernemer, een adviseur en een dealmaker. De algemeen directeur van het consultancybedrijf EIC Group in Kosice (Slowakije) kent alle beleidsvormers in het land en praat Slowaaks alsof het zijn moedertaal was. Is er het voorbije jaar veel veranderd in de Slowaakse economie? DANY ROTTIERS. "Het oosten van Slowakije trekt meer en meer buitenlandse investeringen aan. Dat is voor een groot deel te danken aan de staatssubsidies. Die kunnen oplopen tot 45 procent van de totaalinvestering. Daarnaast neemt de invloed van China toe, onder meer door de nakende overname van de staalfabriek van US Steel in Kosice door het Chinese HE Steel. De bedoeling zou zijn van de 14.000 werknemers van US Steel een 5000-tal in te zetten bij een Chinese automobielenbouwer die elektrische auto's zal assembleren naast de US Steel-site in het Global Logistics Intermodal Park (GLIP)." Hoe evolueert de interesse van Belgische bedrijven voor Slowakije? ROTTIERS. "De Belgische bedrijven breiden hun activiteiten gestaag uit. Voor het eerst is er ook een duidelijke interesse van Waalse ondernemingen. Carmeuse was tot nog toe de enige Waalse investering, maar daar zal snel verandering in komen." Hoe ver staat het met de gigantische investering in het logistieke platform van Kosice (GLIP), waar zelfs de haven van Antwerpen grote interesse voor toont? ROTTIERS. "Aan private investeerders in het logistieke platform is er geen gebrek. Zowel Chinese, Russische als Amerikaanse investeerders willen participeren. Als de regering stabiel blijft, zal de onteigening van een zone van 550 hectare binnen drie maanden kunnen beginnen. Op hetzelfde moment zal ook de bestaande kleine terminal Interport worden aangekocht. Het Belgische Lineas heeft interesse om in de aan- en toevoer van goederen- en containertreinen van Kosice naar Antwerpen en terug te voorzien. Dat doet het bedrijf al met shuttles tussen Antwerpen en de Slowaakse hoofdstad Bratislava." Hoe staat Slowakije tegenover migratie? Kunnen Belgische politici en bedrijven iets leren uit de ervaring daar? ROTTIERS. "Hier worden nog altijd mondjesmaat christelijke migranten toegelaten. Moslims komen er voorlopig niet in. Dat is een heet hangijzer voor de Europese Unie, maar ook de reden waarom eerste minister Robert Fico de politieke touwtjes stevig in handen wil houden." De regio rond Kosice ligt op een vierlandenpunt. Merkt u veel grensoverschrijdende economische samenwerking of voelt u druk vanuit Oekraïne? ROTTIERS. "De druk komt niet zozeer vanuit Oekraïne maar vanuit het land dat daar net achter ligt: Rusland. Het land drijft zijn greep op de vier Visegrad-landen - Slowakije, Hongarije, Polen en Tsjechië - duidelijk op. Rusland is belangrijk als toegangspoort tot China over het spoorwegennet en ook als toeleverancier van aardgas naar Centraal- en Oost-Europa."