Artsen Zonder Grenzen en Scoot zijn de winnaars geworden van de derde DRTV-Awards, een initiatief van de Vlaamse Media Maatschappij, de Vlerick Leuven Gent Management School (DM Research Centre) en het Belgisch Direct Marketing Verbond.
...

Artsen Zonder Grenzen en Scoot zijn de winnaars geworden van de derde DRTV-Awards, een initiatief van de Vlaamse Media Maatschappij, de Vlerick Leuven Gent Management School (DM Research Centre) en het Belgisch Direct Marketing Verbond. De DRTV-Awards bekronen televisiespots waarin de kijker wordt opgeroepen om direct te reageren, onder meer via de telefoon. Grootste nieuwigheid deze keer was dat er niet één, maar twee prijzen werden uitgereikt: de traditionele Direct Response Award en de nieuwe Brand Response Award. Volgens Christophe Vergult, die het project leidt bij het DM-Research Centre aan de Vlerick School, schuilt het verschil daarin dat bij de brand response spots "...het imago-gedeelte belangrijker is dan het puur genereren van response. Bij de direct response spots is de reactie prioritair. Het onderscheid wordt meer en meer gemaakt." Artsen Zonder Grenzen won de Direct Response Award met een fondsenwervingsspot voor hulp in Soedan. De spot werd binnenshuis gecreëerd. De andere genomineerde voor deze prijs was De Morgen (bureau GV/Company). Tijdens de uitreiking bij VMM verklaarde jurylid Erik Van Vooren (Vlerick School) dat het theoretisch mogelijk was geweest om vijf spots voor de prijs te nomineren. Alleen kwam de jury niet aan dat aantal. "Er is nog veel werk te doen op dat vlak," zei hij. Uiteindelijk haalde de spot van Artsen Zonder Grenzen het op die van De Morgen wegens zijn geloofwaardig en dramatisch karakter, en omdat hij tegelijk dringend maar vriendelijk opriep om te reageren. Scoot was de winnaar van de Brand Response Award. In deze categorie nomineerde de jury vier commercials: behalve de Scoot-spots waren dat spots van Mobistar, Canal+ en Bertolli. Scoot won vanwege de integratie van imago en respons. "De creativiteit staat in functie van de respons. Het is een grappige commercial die niet verveelt, ook niet wanneer je hem al verscheidene keren hebt gezien," aldus de jury. De studenten aan de Vlerick School (MBA en speciale licentie marketing) maakten een eerste selectie uit de 136 direct response spots die vorig jaar op VTM en Kanaal2 te zien waren. Een vakjury bekeek vervolgens een selectie, waaruit uiteindelijk de winnaars werden gekozen. De vakjury bestond uit Erik Van Vooren (Vlerick School), Lieven Van Overbeke (VTM), Paul Van Lil (BDMV), Henny Van Gerwen (BBDO/Direct), Jan Van Aken (OgilvyOne), Jurgen Van Hellemont (Unilever), Marc Caes(CB Direct) en twee vertegenwoordigers van de studentenjury.