Droomdesigners mogen hun dromen opbergen

De gerenommeerde Italiaanse designstudio’s Pininfarina en Bertone verliezen straks een paar klassiekers. Maar of de Peugeot 407 coupé of de Opel Astra coupé er ook minder mooi om zullen worden?

I talianen en mooie auto’s: ze zijn syno- niem. Italianen vereren emotie, passie en alles wat razend snel is op vier wielen.

Het kan dan ook geen toeval zijn: in en om Turijn bevinden zich enkele huizen die door de decennia heen bloedmooie auto’s hebben ontworpen. Ze hebben voor de autoliefhebber ronkende namen, zoals Pininfarina of Bertone. Namen die worden geassocieerd met styling en design: in de Turijnse ontwerpkamers werden heerlijke machina’s geboren.

Maar Bertone en Pininfarina zijn veel meer dan gewone designstudio’s. Ze werken samen met sportieve merken als Ferrari of Lamborghini en bouwden vooral zo hun reputatie op, maar ze gaan ook scheep met massaconstructeurs. Om het even welke grote constructeur kan er een volledig afgewerkte auto bestellen. Zo werden de Opel Astra coupé en cabriolet volledig in Turijn gebouwd, bij Bertone. Terwijl de Peugeot 406 coupé, op de markt gekomen in 1996 en acht jaar later nog altijd opvallend eigentijds, bij Pininfarina werd ontworpen en gebouwd. Inderdaad: versies van een meestal populair model die in de eerste plaats met hun vormgeving moesten scoren. En die dus werden toevertrouwd aan een specialist op het gebied van design.

Computer neemt over

Maar er roert dus iets in designland. De nieuwe Peugeot 407 coupé, die in 2005 op de markt moet komen, zal niet meer door Pininfarina worden gebouwd. Zijn hemelse contouren zullen er zelfs niet worden getekend. De Peugeot 407 coupé wordt volledig in house geconcipieerd en gebouwd. Net zoals vorig jaar al het geval was met de Peugeot 307cc. Ook in dat geval, in tegenstelling tot zijn voorganger: de 307 cabriolet vorige generatie was van de hand van Pininfarina.

De Opel Astra coupé is een ander voorbeeld: van de hand van Bertone en ook in Turijn gebouwd, maar de volgende Astra coupé zal in Antwerpen van de band rollen. Het zijn toch wel kleine cultuurschokjes. Met de beslissing om de Peugeot 307cc en straks dus ook de 407 coupé in house te ontwerpen en te bouwen, schroefde de Franse constructeur ruim vijftig jaar samenwerking aanzienlijk terug. Of zette er misschien zelfs een punt achter. Daar zijn verschillende oorzaken voor.

Om te beginnen, speelt cad (computer aided design) een almaar belangrijker rol in autodesign. Auto’s worden niet langer op de tekentafel, maar in de pc geconcipieerd. Weliswaar zeer schematisch voorgesteld: terwijl vroeger talent, visie en zin voor sensuele lijn uit een potlood vloeiden, kunnen zo’n parameters nu in software worden gestopt. Daarbij komt dat de volumes voor bepaalde modellen groter zijn geworden: Pininfarina heeft met zijn productie nooit echt de verkoop van de mooie Peugeot 406 coupé kunnen volgen. Bovendien is het in deze tijden van crisis en herstructurering beter voor de fabrikanten als ze een nieuw model zelf kunnen klaarstomen en bouwen. Iets wat haalbaar wordt omdat productielijnen gesofisticeerder worden en meer varianten van een model aankunnen. Zoals de beslissing van Opel om de nieuwe Astra coupé straks in Antwerpen te produceren, zonder twijfel voor een stuk verklaart.

Ondertussen streven almaar meer automerken naar eenzelfde stijl, deels ingefluisterd door aërodynamische overwegingen. We zullen wel niet ver naast de waarheid zitten als we stellen dat het archetype van de berline, monovolume, hatchback of coupé, diep in de pc van iedere autobouwer, heel verwant zal ogen, mochten we het ooit te zien krijgen.

Uitbesteden is te duur

Tot slot is design in deze tijden heel belangrijk geworden, niet in het minst als troef in de verkoopzaal. Daardoor hebben nieuwe modellen een minder lange levensduur dan vroeger, zodat een eventuele investering in uitbesteding aan een externe designer en autobouwer over een minder lange periode kan worden gespreid.

Het groeiende belang van stijl en vormgeving heeft er ondertussen toe geleid dat de grote merken hun designafdeling goed hebben gestoffeerd. Bij BMW bijvoorbeeld staat dat departement onder leiding van Chris Bangle, een Amerikaan die ooit voor Fiat werkte en dus Italiaanse ervaring heeft. Onder zijn supervisie kwamen de nieuwe vijf- en zevenserie tot stand, maar ook terreinwagens als de X3 en X5, net zoals de Z4, die bloedmooie sportwagen. Zo’n designbaas als Bangle zet de grote lijnen uit, terwijl brainstorming met een uitgebreide ploeg designers ieder nieuw model wezenlijke contouren moet geven. Almaar vaker zonder inbreng van externe specialisten, dus.

Jo Bossuyt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content