DROOGBLOEIER

Het Aarschotse Aquila zag de voorbije vijf jaar zijn omzet verviervoudigen. De steeds snellere voedingsgewoonten van de consumenten maken de groei.

Jaarlijks worden in de Benelux 25.000 ton gedroogde groenten verhandeld. De Aarschotse nv Aquila is één van het handvol Europese spelers in deze nichemarkt. De trader van gedroogde voedingsadditieven zag de voorbije vijf jaar de omzet met 400 % klimmen, naar 110 miljoen frank.

“Iedereen eet dagelijks gedroogde voeding, maar bij de modale consument blijft het product onbekend. De consument wil zeer snel bereide, 100 % veilige, en gezonde maaltijden. Vandaar de opgang van gedroogde voeding,” analyseert managing director Koen Bergers. De trader concentreert zich op de top-200 van de Europese voedingsindustrie. CPC-Knorr, Griffith Laboratories, Nestlé, Nutricia, en Unilever zijn grote klanten. De gedroogde producten verdwijnen in alle mogelijke eetwaren, van babypapjes, over frituursnacks, kant-en-klaarmaaltijden, tot peperkoek.

“Eén van de voordelen van gedroogde voeding is de lange houdbaarheid van één tot anderhalf jaar. Dat levert in zekere mate onafhankelijkheid van de oogst op. Het volume van gedroogde producten is bovendien kleiner. Paprika’s zijn tot acht keer kleiner, wat het aantal pallets, en dus het afval, vermindert. Het is bovendien microbiologisch veel veiliger om met gedroogde producten te werken. Tot 15 C is de voedingswaar perfect houdbaar, zonder conserverende maatregelen.” Aquila is bovendien, als enige in de Benelux, exclusief verdeler van het gepatenteerde systeem Biosteril. Dit Zwitserse procédé ontkiemt op een natuurlijke wijze voedingswaren door een combinatie van diverse technieken in enkele microsecondes, en zorgt daardoor voor “100 %” veilige producten.

Aquila werkt hoofdzakelijk met een tiental grote leveranciers. Zij kopen de producten wereldwijd, maar vooral buiten Europa. “Door de hoge loonkosten is het bijna onmogelijk om nog producten in West-Europa te kopen.” De productie is bijna uitsluitend voor de export bestemd, voornamelijk naar de buurlanden. “Wij kopen eigenlijk voor de inkopers van de voedingsindustrie. De hoofdinkoper kan onmogelijk alle details weten over 500 tot 1000 ingrediënten. Die dingen worden uitbesteed.” Aquila op zijn beurt specialiseerde zich in capsicum-producten (paprika’s), (exotische) gedroogde vruchten, en paddestoelen en champignons. De 100 % familiale zaak, in 1982 opgericht door Fons Maex, directeur van Kim’s Chocolates maar sinds 1989 in handen van Koen Bergers, werkt hoofdzakelijk via onderaanneming. Werknemers zijn een halftijdse secretaresse en een boekhouder. Voorbehandeling, logistiek, stockbeheer, levering, worden uitbesteed.

KOEN BERGERS (AQUILA) Wij kopen eigenlijk voor de inkopers van de voedingsindustrie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content