DROMEN BIJ EEN MAQUETTE

DE TEST.

Op donderdag 9 maart jongstleden woonden onder meer Pierre Kerckaert, direkteur-generaal van de Zeebrugse haven, en Guy Demoor, direkteur van het Gentse Volvo Europa Transport, in Göteborg een test van de Amerikaanse konstrukteur van snelle schepen FastShip bij. Zeebrugge ziet iets in snelle schepen. Op 4 januari 1995 stichtte MBZ met haar evenknie uit Göteborg, de Göteborgs Hamn Aktiebolag de Belgische NV Göthenbrugge. Doel van de vennootschap : “Deelnemen in het tot stand brengen van een logistiek systeem tussen Skandinavië en het Europese vasteland, onder meer door een vaste, snelle scheepvaartverbinding tussen Göteborg en Zeebrugge. “

Volvo, de Zweedse autokonstrukteur, heeft zich als eerste potentiële klant bij FastShip ingeschreven. Volvo assembleert nu een wagen op 3 dagen. Maar het duurt ‘n maand voor die bij de Amerikaanse klant is. Elke dag op zee of aan de kade kost Volvo 20 dollar per auto. Volvo hoopt, via een snelle verbinding tussen de fabriek in Göteborg over Zeebrugge en zo naar de VS die leveringstijd te brengen op 14 dagen.

Maar : het eerste snelle schip is nog niet gebouwd. En de havens zijn er niet klaar voor. Immers : het heeft geen zin vracht tegen rekordtempo over zee te vervoeren, als die daarna aan de kade blijft liggen.

Op 9 maart testte FastShip Atlantic Inc. in Göteborg een systeem om containers met auto’s van de fabriek op het schip en van het schip naar de showroom te brengen op een keten van paletten op luchtkussens. Volvo meent dat zo de inlading van een schip met een faktor 7 zal versnellen en dat het aantal keren dat een arbeider een wagen moet aanraken tussen de fabriek en de Amerikaanse showroom teruggebracht wordt van 19 naar nul.

Voor het in de praktijk zo ver is, zal er echter nog heel wat water naar zee moeten vloeien. In Göteborg werd uiteindelijk vooral een maquette gedemonstreerd van Allicon, een onderdeel van het laad- en lossysteem Thornycroft. Veel kommentaar op de test wordt niet gegeven. “Ik weet niet of het ooit zal werken, ” zegt één van de aanwezigen. “Ik evalueer de test noch negatief noch positief. “

Of de snelle schepen ooit in Zeebrugge zullen aanmeren ? “Zeker niet vóór 1998, ” lacht Pierre Kerckaert. Zelfs indien de snelle schepen ooit zullen varen, moeten de havens zelf instaan voor het laad- en lossysteem, Thornycroft of een ander. De NV Göthenbrugge moet dat, met andere woorden, zelf financieren. Tenzij de geldstroom tussen Brussel en Zeebrugge ook per fast ship gaat.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content