Met de Niken lanceerde Yamaha eind vorig jaar een nieuw concept op de motormarkt: een driewieler op basis van de MT09 met leaning multi wheel-technologie voor het betere bochtenwerk.
...

Met de Niken lanceerde Yamaha eind vorig jaar een nieuw concept op de motormarkt: een driewieler op basis van de MT09 met leaning multi wheel-technologie voor het betere bochtenwerk. De Yamaha Niken een opvallende verschijning noemen is het understatement van het jaar. De Niken is met een achterwiel, twee in de bochten meebewegende voorwielen en aan beide zijden een dubbele upside-downvoorvork een aandachtstrekker van jewelste. De machine lijkt zo uit een sciencefictionfilm geplukt. Toen we met het voertuig rondreden, hadden we veel bekijks. Bij het wachten voor een rood licht maakte een automobilist naast ons een foto met zijn smartphone. Als je op de Niken zit, heb je niet het idee dat je met een motor met twee voorwielen rijdt. Het plaatwerk rond de koplamp, dat overgaat in de tank, ontneemt je het zicht op de voortrein. Waarom heeft Yamaha op basis van de MT09-driecilinder deze onorthodoxe voorwielconstructie bedacht? De Japanse constructeur wil daarmee vooral meer grip bieden aan de voorzijde. Met meer contactoppervlak tussen de banden en de weg is die grip er en dat moet vooral het bochtenwerk en het remmen ten goede komen. Het dubbele voorwiel zorgt wel voor meer gewicht aan de voorzijde. De Niken weegt 260 kilo, zo'n 60 kilo meer dan de MT09. Rechtuit rijden voelt niet echt anders dan met een gewone motor, maar in de bochten merk je wel een verschil. Je hebt daar een stabiel gevoel - de motor ligt als een blok op de weg - en je hebt het idee dat je platter door de bochten gaat. De twee voorwielen betekenen niet dat de Niken te breed is geworden om gemakkelijk tussen rijen auto's in de file en bij de verkeerslichten door te rijden. Alles blijft binnen de stuurbreedte. De Niken heeft een minimalistisch windschermpje. Dat biedt zeker voor langere ritten en woon-werkverkeer minder bescherming tegen het weer. Dit jaar komt Yamaha ook met een GT-uitvoering van de driewieler: met zijkoffers en een groter windscherm. De prijs van de Niken is 14.999 euro, de GT-uitvoering kost 1000 euro meer. Dat is meer dan de MT09 met basisuitrusting die voor 8999 euro in de showroom staat. De MT09 is ook een leuke motor waar je veel plezier aan beleeft in de bochten. De vraag is of de betere grip van de Niken u die hogere prijs waard is.