Wie voor 1989 het rijbewijs B haalde, kreeg het rijbewijs A voor de motor of de scooter erbij. Dat was handig en het scheelde in de portemonnee. Vanaf 1989 moest iedereen die met een motor of een scooter wilde rijden, lessen volgen en een examen afleggen. Sinds 1997 is de wetgeving versoepeld: wie minstens twee jaar het rijbewijs B op zak heeft, mag met een scooter of een motor van 125 cc rijden. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden: het vermogen van de motor of de scooter mag niet meer bedragen dan 11 kilowattuu...

Wie voor 1989 het rijbewijs B haalde, kreeg het rijbewijs A voor de motor of de scooter erbij. Dat was handig en het scheelde in de portemonnee. Vanaf 1989 moest iedereen die met een motor of een scooter wilde rijden, lessen volgen en een examen afleggen. Sinds 1997 is de wetgeving versoepeld: wie minstens twee jaar het rijbewijs B op zak heeft, mag met een scooter of een motor van 125 cc rijden. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden: het vermogen van de motor of de scooter mag niet meer bedragen dan 11 kilowattuur (15 pk) en sinds 2011 moeten de nieuwe houders van een rijbewijs B vier uur scholing volgen, zonder dat ze een examen hoeven af te leggen. Dat heeft geleid tot een breed aanbod aan 125 cc-motoren en -scooters. Het nadeel van die machines is dat de topsnelheid laag is. Draai je het gas helemaal open, dan haal je 100 tot 110 kilometer per uur. Even kan dat, maar constant plankgas geven op de snelweg is niet gezond voor het motorblok. Meer cc's geven meer vermogen en dus ook meer snelheid, maar dat betekent ook dat je een motorrijbewijs moet halen. Als je dat niet wilt, is een trike - een motor op drie wielen - de oplossing. Yamaha heeft al enkele jaren de driewielerscooter Tricity 125 cc in zijn gamma. Dit jaar kwam het merk met een 300 cc-versie die als trike ook met het rijbewijs B mag worden bestuurd. De Tricity 300 heeft een vermogen van 20,6 kilowattuur (28 pk) en heeft daarmee genoeg pit om met een snelheid van 120 kilometer per uur over de snelweg te zoeven. Dan zit je nog niet aan het toptoerental. Het eencilinderblok biedt een vlotte acceleratie. Door de twee voorwielen is de Tricity wel zwaarder. Rijklaar weegt hij 239 kilo. Maar dat gewicht voel je niet als je ermee rijdt. De voorwielconstructie beweegt mee in de bochten, zodat je het gevoel hebt met een gewone tweewielerscooter of motor te rijden. De vering is wel aan de harde kant. Als je van mooie gladde asfaltwegen overgaat op de Vlaamse betonwegen, voel je dat direct. De Tricity biedt voldoende bescherming tegen wind en regen. In een buitje worden alleen de helm en de schouders van de bestuurder nat. In fileverkeer zijn de twee voorwielen geen belemmering om tussen de rijen auto's door te laveren. De afstand tussen de wielen is niet groter dan de breedte van het stuur. De Tricity 300 heeft een basisprijs van 8199 euro.