Marc, Nicolas en zus Virginie Saverys zijn de nazaten van Bernard Boel, de stichter van de scheepswerf in Temse. Met de familie Cigrang richtten de Boels de drogebulkrederij Bocimar (BOel, CIgrang, MARitime) en Exmar (zeevervoer van vloeibaar gas) op. De familie Cigrang stapte eruit. Marc Saverys werd gedelegeerd bestuurder van CMB, eigenaar van Bocimar. Zijn broer Nicolas Saverys van het in 2003 afgesplitste Exmar.
...

Marc, Nicolas en zus Virginie Saverys zijn de nazaten van Bernard Boel, de stichter van de scheepswerf in Temse. Met de familie Cigrang richtten de Boels de drogebulkrederij Bocimar (BOel, CIgrang, MARitime) en Exmar (zeevervoer van vloeibaar gas) op. De familie Cigrang stapte eruit. Marc Saverys werd gedelegeerd bestuurder van CMB, eigenaar van Bocimar. Zijn broer Nicolas Saverys van het in 2003 afgesplitste Exmar. Eind 2011 beheert Bocimar een vloot van 25 capesize-schepen, 8 post panamaxen en 21 kleinere schepen (handymax en handysize). Naast een rederij overkoepelt CMB ook ASL Aviation (51%), dat 90 vliegtuigen beheert, de scheepsmakelaar Clarkson (17,75%), de ijzerertsproducent FMG (1,32%), de scheepsmanager Anglo-Eastern Management Group (27%) en de vastgoedvennootschap Reslea (50%). De aandelen van CMB zijn twee derde gedaald sinds de piek in 2008. Het bedrijf haalde in 2010 een omzet van 485 miljoen euro, een bedrijfskasstroom van 166 miljoen en 121 miljoen nettowinst. Bijna 100 miljoen is toe te schrijven aan de rederij. De tot dan gehaalde jaaromzet bedroeg einde september 382 miljoen euro (352 miljoen in september 2010). De kasstroom bleef stabiel. De bijdrage van de luchtvaartafdeling nam fors toe. Euronav, de gewezen tankerafdeling van CMB, werd in 2004 een genoteerd bedrijf. Na de fusie met Tanklog in 2005 (een transactie van 1,1 miljard dollar) heeft de Griekse familie Livanos 21 procent van de aandelen. Voorzitter Marc Saverys (Saverco) is hoofdaandeelhouder met 29 procent. Zijn zus Virginie (Victrix) heeft 10 procent. Euronav is een van de grootste olietankerrederijen van de wereld. De vloot bestaat uit 39 schepen, waarvan 20 Suezmax-schepen (die door het Suez-kanaal kunnen varen) en 11 (grotere) VLCC's. De VLCC-vloot wordt grotendeels uitgebaat op de spotmarkt (per vaart tegen de vandaag relatief lage marktprijs) in de pool Tankers International. Het grootste deel van de Suezmax-vloot wordt op de langetermijnmarkt verhuurd, net als de overige schepen. Euronav publiceert zijn jaarverslag in dollar. Het haalt 526 miljoen dollar omzet, een bedrijfskasstroom van 260 miljoen en een nettoresultaat van 20 miljoen (het verschil is zo groot door een afschrijving van 172 miljoen als gevolg van de dalende waarde van de vloot). In de eerste negen maanden van dit jaar werd op een omzet van 302 miljoen dollar een negatief resultaat van 46 miljoen geboekt. In september 2010 bedroeg de omzet 424 miljoen met een positief resultaat van 38 miljoen. Sinds maart kelderde de koers van het aandeel met driekwart.