Drie op de vier durft te ondernemen

Al 50 jaar stoomt de Vlerick Management School managers en ondernemers klaar voor het grote werk. Wie zijn die typische Vlerick-boys en -girls, en wat vangen ze aan met hun diploma?

2003 is een feestjaar voor Vlerick. 50 jaar geleden legde professor André Vlerick de fundamenten voor wat vandaag de Vlerick Gent Leuven Management School is. Intussen viert ook het internationale MBA-programma, een vrucht van de Leuvense tak, zijn 35ste verjaardag. Om dat halve-eeuwfeest de nodige luister mee te geven, opent de managementschool op 29 september plechtig de deuren van een nieuwe campus in het hart van Gent.

De managementschool produceerde sinds 1953 ruim 8000 Vlerick-boys én -girls, al zit de verhouding goed scheef: het alumninetwerk bestaat voor 80 % uit mannen. Dat netwerk is in elk geval een belangrijke spoel weefdraad voor de Belgische economie. Nieuwe namen die opgang maken, zijn bijvoorbeeld William Mosseray, op zijn 39ste ‘het geheugen van Belgacom‘ (zie Trends, 18 september 2003), Peter Leyman, managing director Volvo Cars Gent, Johan Deschuyffeleer, algemeen manager bij HP, Koen Beckers, managing director bij Picanol-dochter GTP, en Caroline Mahieu, managing director Leaseplan Zwitserland.

“Maar ons alumninetwerk wordt niet alleen gedragen door bekende namen en bedrijfsleiders,” zegt Geert Van Coillie, managing director van de Vlerick Leuven Gent Alumni. Uit een enquête (uitgevoerd bij 2940 alumni, 914 gaven antwoord) blijkt dat bijna driekwart van de Vlerickalumni het ondernemersvuur in zich heeft. “35,5 % van de alumni is al (mede-)eigenaar of (mede-)oprichter van het bedrijf waar hij of zij werkt, en nog eens 37,5 % heeft concrete plannen om op korte of lange termijn een bedrijf op te starten of over te nemen,” aldus Van Coillie. “De helft van de alumni die (deels) een eigen bedrijf hebben, verwerft die status via een start-up. Onze managementopleiding stimuleert dus het entrepreneurship.”

39 % opslag

Een dwarsdoorsnede van de Vlerick-alumni levert nog een paar leuke statistieken op. Een derde van de afgestudeerden bekleedt een topfunctie in de bedrijfswereld: ze zijn CEO, managing director of bestuurder. Bijna een kwart is financieel of administratief directeur. Nog eens 18 % is marketing manager en een even groot percentage is productiemanager. De resterende 9 % heeft nog een andere titel op zijn naamkaartje.

Een derde van de alumni is aan de slag bij advies- of dienstenbedrijven. Ook banken (15 %) en administratieve en openbare diensten (11 %) zijn gretige afnemers van Vlerick-managers. Opvallend is ook dat amper 30 % van de alumni een basisdiploma Economie op zak had bij het volgen van de master- (postuniversitair) of MBA-opleiding (voor mensen met minimaal drie jaar werkervaring). De Vlerick-campus telt bijvoorbeeld zelfs een procentje meer burgerlijk ingenieurs. De gemiddelde MBA-student is 32 jaar, heeft 8,1 jaar werkervaring en haalt een mooie return op zijn investering: het gemiddeld loon stijgt na een MBA met 39 %.

DE ONDERNEMER IN

DE VLERICKALUMNUS

Bent u (mede-) eigenaar of (mede-) oprichter van het bedrijf waar u werkt?

Ja35,5%

Neen64,5%

Hoe bent u (mede-) oprichter geworden?

Via MBO11%

Via aandelen-/optiepakket17,5%

Familiale opvolging13,7%

Start-up49,8%

Andere8,2%

Hebt u ambities om op korte of middellange termijn (mede-) eigenaar te worden van een bedrijf?

Ja32,9%

Neen67,1%

Indien ja:

Van het bedrijf waar u nu werkt9,7%

Van een ander bedrijf34,5%

Van een nieuwe start-up51%

Andere4,8%

D.K.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content