NICHE. Cabrio's zijn meer dan ooit een niche op de Europese automarkt: nauwelijks 1 procent van het Europese wagenpark is dakloos. In vergelijking met tien jaar geleden is het aanbod ook v...

NICHE. Cabrio's zijn meer dan ooit een niche op de Europese automarkt: nauwelijks 1 procent van het Europese wagenpark is dakloos. In vergelijking met tien jaar geleden is het aanbod ook veel kleiner. Heel wat grote autoconstructeurs in de middenklasse, waarin deze T-Roc rondrijdt, hebben tegenwoordig geen dakloos model meer in hun gamma. Alleen de premiummerken hebben het dakloze concept nooit afgezworen. GEEN DIESEL. De nieuwe cabrio van Volkswagen heeft een beperkt motorenaanbod. Naast de viercilinder van anderhalve liter die we testten, is er de kleine driecilinder van één liter, goed voor 115 paarden. Er is ook een benzinemotor met turbo, te verkrijgen vanaf 31.000 euro. Een dieselversie is niet gepland voor de Belgische markt. LOME AUTOMAAT. De 1.5 TSi is verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat (vanaf 34.100 euro). Wij reden met die laatste, maar vonden hem wat traag reageren op de rechtervoet.