Tijdens de coronacrisis werd er meer contactloos betaald en digitaal gecommuniceerd, maar ook de cybercriminaliteit nam fors toe in ons land. Er waren vorig jaar drie keer zoveel cyberaanvallen dan voorheen, blijkt uit cijfers van het betaalkaartbedrij...

Tijdens de coronacrisis werd er meer contactloos betaald en digitaal gecommuniceerd, maar ook de cybercriminaliteit nam fors toe in ons land. Er waren vorig jaar drie keer zoveel cyberaanvallen dan voorheen, blijkt uit cijfers van het betaalkaartbedrijf Mastercard. Volgens Mastercard zijn in 2021 ongeveer duizend bedrijven in België aangevallen. De meest gebruikte vormen van cybercriminaliteit waren het installeren van malware en ransomware (samen goed voor 55%). Eén op de vijf cyberaanvallen gebeurde via social engineering (e-mail). De cyberaanvallen zijn in hoofdzaak gericht op het verkrijgen van informatie of data (69%). Die informatie proberen de cybercriminelen tegen een hoge prijs door te verkopen. De meest geviseerde sectoren waren overheidsinstanties (24%) en financiële instellingen (21%). Die twee sectoren krijgen gemiddeld 50 tot 70 cyberaanvallen per kwartaal te verduren. De meest getroffen sectoren waren echter de gezondheidszorg en de detailhandel. Samen met overheidsadministraties en de voedingssector zijn dat volgens Mastercard de kwetsbaarste sectoren. De Belgische bank- en verzekeringssector scoort dan weer het best op het gebied van cyberbeveiliging. Zelfs op internationale schaal halen onze banken een bovengemiddelde score.