"Binnen 200 meter rechts, daarna links," trilt een mechanische stem. Ze komt niet uit één of ander ingebouwd navigatiesysteem, maar gewoon uit de draagbare computer die voor de passagiersstoel is geïnstalleerd. "Ons systeem is niet langer aan een voertuig gebonden," zegt Nils Van Uffelen, algemeen directeur van Point2Point. " AutoPilot kan op elke Windows-toepassing gebruikt worden." Het navigatiesysteem voor draagbare computers combineert Duitse programmatuu...

"Binnen 200 meter rechts, daarna links," trilt een mechanische stem. Ze komt niet uit één of ander ingebouwd navigatiesysteem, maar gewoon uit de draagbare computer die voor de passagiersstoel is geïnstalleerd. "Ons systeem is niet langer aan een voertuig gebonden," zegt Nils Van Uffelen, algemeen directeur van Point2Point. " AutoPilot kan op elke Windows-toepassing gebruikt worden." Het navigatiesysteem voor draagbare computers combineert Duitse programmatuur met het gamma wegenkaarten van het Gentse TeleAtlas. Van Uffelen, in een vorig leven medeoprichter van Scorpio, ontdekte de AutoPilot vorig jaar op de stand van Navigon tijdens de CeBit-technologiebeurs in Hannover. "Het was een goed, maar op en top Duits product," zegt hij. "Er werd enkel Duits gesproken, alle knoppen en codes waren in het Duits." Maandenlang werkten de ingenieurs van Point2Point, het nieuw opgericht Antwerps bedrijfje dat een licentiecontract met Navigon afsloot, aan de conversie voor de Beneluxmarkt. Het eindresultaat is een meertalige, sprekende straatnamenatlas, die de chauffeurs naar hun bestemming begeleidt. "Met een open architectuur," benadrukt Van Uffelen, "waardoor je bijvoorbeeld ook eigen adressenbestanden rechtstreeks in het navigatiesysteem kunt invoeren en waardoor je de routeplanning achter de desktop kunt voorbereiden voor je in de wagen stapt." In de komende maanden moet de AutoPilot gekoppeld worden aan de verkeersinformatie, zodat hij bij files automatisch de route aanpast. Point2Point sloot voor die toepassing een samenwerkingsverband af met ARS, een Haagse specialist voor verkeerssoftware. Na de zomer moet het geheel uitgroeien tot een volledig uitgerust mobiel kantoor. Daarin voorziet Van Uffelen zelfs een elektronische postbus, die door middel van LHSP-software e-mails voorleest en gedicteerde memo's digitaliseert. Vandaag heeft het bedrijfje, minder dan drie maand na zijn officiële oprichting, al zestig pakketten (kostprijs per stuk: 45.000 frank) aan de man gebracht. Maar de markt lijkt grenzeloos: dit jaar wil Point2Point 50 miljoen frank omzet realiseren, tegen 2001 rekent het bedrijf op 180 miljoen frank. Van Uffelen: "Gezien de exponentiële vlucht die de GPS-markt neemt, moet dat mogelijk zijn."Point2Point richt zich tot verzekeringsexperts, adviseurs, gerechtsdeurwaarders, artsenbezoekers, maar ook naar politie of nutsbedrijven. "Intensieve laptopgebruikers met een hoge mobiliteit, die meestal niet over een GPS-systeem beschikken," zegt Van Uffelen. "We benaderen die markten per project, AutoPilot komt voorlopig niet in de handel."