Het zal u misschien niet verbazen, maar als kind had uw dienaar iets met auto's. Hij hield een schriftje bij waarin van elk model heel keurig de cilinderinhoud stond genoteerd, maar ook boring en slag van de motor, het vermogen en zo. Zo leefde hij in een rechtlijnige, duidelijke en concrete wereld: een BMW 1600, dat was een 1,6 liter, en een Mercedes 240D was een diesel met cilinderinhoud van 2,4 liter. Om maar te zeggen: een mens had houvast aan typeaanduidingen van a...

Het zal u misschien niet verbazen, maar als kind had uw dienaar iets met auto's. Hij hield een schriftje bij waarin van elk model heel keurig de cilinderinhoud stond genoteerd, maar ook boring en slag van de motor, het vermogen en zo. Zo leefde hij in een rechtlijnige, duidelijke en concrete wereld: een BMW 1600, dat was een 1,6 liter, en een Mercedes 240D was een diesel met cilinderinhoud van 2,4 liter. Om maar te zeggen: een mens had houvast aan typeaanduidingen van auto's. Want vandaag is het doffe ellende: we raken er niet meer uit. Een BMW 316D heeft een tweeliter in het vooronder, een Mercedes 250 CDi ook. En zo raakt de consument het spoor soms bijster. Onlangs hoorden we iemand zeggen dat hij zeker geen BMW 316D wilde overwegen, "want daar zit een kleine 1.6 in..." Zelfs de verkopers van de merken bij wie we ons af en toe beraden, weten het niet langer. We horen het almaar vaker: is dat nu een 1.8 of een tweeliter, ik zal het eens opzoeken. "Je hebt gelijk", lacht een ingenieur die meewerkte aan de ontwikkeling van de nieuwe BMW 5. "Het is een strijd die we nu al jaren voeren met de jongens van de marketing. Dat is hun idee, dat de cijfers bij een model niet langer iets zeggen over de motor, wel over de hiërarchie van het type in het gamma." We hadden dit verhaal ook anders kunnen beginnen: de - althans wat de motorisatie betreft - nagelnieuwe BMW 740d is dus geen vierliter, maar een drieliter. En, zowaar belangrijker, het is geen V8 meer, maar een zescilinder in lijn met dubbele turbo. Het alom bekende fenomeen downsizing slaat immers ook toe in het topgamma: als je minder CO2 wil uitstoten, dan moet je af van die dikke V8. En neen, u hoeft daarbij geen kritische noot tussen de regels te lezen. Immers: meer moet dat niet zijn, voor de grote limousine. Met een groter motorkoppel had de vroegere 740d met V8 iets betere hernemingen, maar in het verkeer zoals we dat hier gewoon zijn, zult u dat nauwelijks voelen. De 740d blijft dus een toplimousine, met het bekende hoge comfortniveau, een heel dynamisch rijgedrag en uitstekende prestaties. Een wagen waarvan we uitbundig proefden, en gemiddeld toch maar 9,6 liter diesel verstookten. Knap, ja. Of hoe BMW bewijst dat toplimousines het ook met een zescilinder turbodiesel kunnen. Schoolvoorbeeld van geslaagde downsizing is dat. Prestaties, comfort, rijgevoel Basisprijs Jo Bossuyt