Door het oog van de naald

De luchtverkeersleiding is niet aangepast aan het intense verkeer van de jongste jaren. En dat creëert risico’s.

Het Amerikaanse Aviation Safety Institute (ASI) is een instelling die niet alleen vliegtuigongevallen wereldwijd registreert en analyseert, maar ook de bijna-ongevallen, zogenaamde near-misses. Een greep uit 1998:

9 januari: boven Los Angeles kan een Boeing 737 van Southwest Airlines op het nippertje twee kleine zakenvliegtuigen vermijden.

12 april: een vliegtuig van Delta Airlines botst bij het landen op Washington Airport bijna op een voorganger.

14 mei: een Amerikaans Hercules-transportvliegtuig mist op een haar een Israëlisch lijnvliegtuig boven Eilat.

19 juli: een Boeing van Air Vanuatu knalt net niet tegen een Boeing van Air New Zealand boven de Tasmaanse Zee. Het Traffic Collision Avoidance System (een boordsysteem dat alarm slaat als het gevaar op een botsing dreigt) van de tweede Boeing werkte. De piloten begonnen echter onder elkaar te discussiëren over afstanden en hoogtes.

17 juli: twee Tornado-jets van de Britse luchtmacht missen boven Zuid-Engeland een passagiersvliegtuig op enkele seconden.

9 augustus: een Boeing komt op 200 voet van een zakenvliegtuig boven Detroit.

19 augustus: een DC-10 van Japan Airlines nadert een Amerikaanse FA-18 tot op 900 voet.

31 augustus: boven San Diego slagen vliegtuigen van Delta en Alaska Airlines erin acht seconden vóór een crash de botsing te vermijden.

6 september: een Airbus A340 van Cathay Pacific en een TU154 van Aeroflot kunnen elkaar minder dan zeven seconden voor een potentiële crash boven Samara vermijden.

6 december: boven New York botsen een L1011 van British Caledonian en een 767 van Delta net niet. Oorzaak: een fout in het computersysteem van de luchtverkeersleiding.

27 december: boven een vol stadion in New Jersey kunnen een vliegtuig van Continental Airlines en een zakenjet elkaar nipt vermijden.

Volgens het ASI neemt dit soort incidenten almaar toe. De oorzaak is simpel: het stijgend aantal vluchten. En méér verkeer heeft niet geleid tot méér luchtverkeersleiders en betere apparatuur in de verkeerscentra. Dat moet noodzakelijkerwijze tot ongevallen en near-misses leiden, beweert het ASI.

Eén van de meest “genante” incidenten vond overigens op 15 mei plaats. Het Amerikaans presidentiële vliegtuig Air Force One botste bij een landing bijna op een voorganger.

MARK VRIJENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content