Tv-kijkend Vlaanderen kickt op de bloederige televisieserie Emergency Room ( ER). Het bedrijfje MediAVentures filmt ook in de operatiekamer, maar houdt de soapfactor buiten. Klanten zijn dan ook grote multinationals uit de farmacie, producenten van medische instrumenten en universiteiten of ziekenhuizen die educatief ondersteunend beeldmateriaal nodig hebben. Als student geneeskunde stelde Wim Van Renterghem ...

Tv-kijkend Vlaanderen kickt op de bloederige televisieserie Emergency Room ( ER). Het bedrijfje MediAVentures filmt ook in de operatiekamer, maar houdt de soapfactor buiten. Klanten zijn dan ook grote multinationals uit de farmacie, producenten van medische instrumenten en universiteiten of ziekenhuizen die educatief ondersteunend beeldmateriaal nodig hebben. Als student geneeskunde stelde Wim Van Renterghem - hobbyist cameraman - vast dat de meeste medische filmpjes kwalitatief tekortschoten. "Ofwel waren ze amateuristisch gefilmd door artsen die weinig kennis hadden van camerawerk, ofwel waren het professionele producten die te weinig toonden wat artsen willen zien," vertelt hij. "Ik wist beide te combineren en begon operaties te filmen. De laatste jaren is de vraag zo groot dat ik uit de groepspraktijk moet stappen waar ik al tien jaar geneesheer ben." De familie van Renterghem uit Merelbeke is een artsenbastion. Vader is geneesheer en inspireerde twee van zijn zonen om dokter te worden. De derde, Joeri, ging een andere richting uit en werd regisseur-cameraman. Samen met een schoonbroer - eveneens arts - vormen ze het familiebedrijf MediAVentures. Na tien jaar haalde het in 1998 een omzet van 25 miljoen, dit jaar zal de kaap van 30 miljoen zeker worden overschreden. "Eigenlijk beschouwden we dit niet als onze hoofdactiviteit. Aanvankelijk was enkel Joeri hier voltijds mee bezig, de andere vennoten waren in de eerste plaats arts. Daarom konden we de eerste inkomsten volledig investeren in gespecialiseerd materiaal zoals gerobotiseerde camera's met hoge definitie."Vandaag is de vraag spectaculair gestegen, vertelt Van Renterghem. Reclame was tot op heden overbodig. "De markt situeert zich voornamelijk in Amerika, daar halen we dan ook de helft van onze omzet. Intussen profileren we ons in het segment van high end audiovisuele ondersteuning van presentaties en operaties. Artsen krijgen op verschillende schermen een liveoperatie te zien terwijl er microfoons voorzien zijn, zodat ze interactief vragen kunnen stellen." Voor dat soort congressen trekken de producenten van medisch materiaal grote budgetten uit. Universiteiten hebben een kleiner budget, maar voor hen heeft MediAVentures dan ook speciale tarieven. Meestal bedient Wim Van Renterghem de camera zelf. "We werken wel met freelancers - die ook voor VTM en VRT werken - maar in de regisseursstoel zit altijd een dokter."