Een klein jaar geleden had BlueTalk, gespecialiseerd in mobiele applicaties, zijn eerste grote vis op zak. De Portugese voetbalclub Benfica was de eerste die het sociale netwerk TeamBlogger van BlueTalk personaliseerde voor zijn vijftien miljoen fans wereldwijd. Snel daarna volgden AS Roma, het Turkse Bursaspor en het Portugese Braga. Hierdoor chatten meer dan 10.000 voetbalfans per dag naar hartenlust op het netwerk en worden ze live op de hoogte gehouden van voetbaluitslagen, gele kaarten en andere nieuwtjes over hun geliefde club. Het aantal fans en leden van het netwerk belooft dit jaar te exploderen. Veertien grote Europese clubs zijn bezig zich aan te sluiten. Kan het duo achter Teamblogger zijn plannen waarmaken?
...

Een klein jaar geleden had BlueTalk, gespecialiseerd in mobiele applicaties, zijn eerste grote vis op zak. De Portugese voetbalclub Benfica was de eerste die het sociale netwerk TeamBlogger van BlueTalk personaliseerde voor zijn vijftien miljoen fans wereldwijd. Snel daarna volgden AS Roma, het Turkse Bursaspor en het Portugese Braga. Hierdoor chatten meer dan 10.000 voetbalfans per dag naar hartenlust op het netwerk en worden ze live op de hoogte gehouden van voetbaluitslagen, gele kaarten en andere nieuwtjes over hun geliefde club. Het aantal fans en leden van het netwerk belooft dit jaar te exploderen. Veertien grote Europese clubs zijn bezig zich aan te sluiten. Kan het duo achter Teamblogger zijn plannen waarmaken? BlueTalk-stichter Frederic Schroyens en business development & strategy manager Luc Jacobs zagen het groot en mikten meteen op de grote voetbalclubs. "Een club met minder dan een miljoen fans is niet interessant voor ons", zegt Jacobs. "Voor Belgische clubs willen we wel een uitzondering maken." Het enige probleem is dat je niet zomaar doordringt tot de voorzitter van pakweg FC Barcelona. "We hebben het voorbije anderhalf jaar heel wat contacten in de wereld opgebouwd. Via via raakten we steeds hogerop, bijvoorbeeld door intensief LinkedIn te gebruiken, databases met gegevens van voetbalmensen te kopen en de juiste agenten te strikken." Het voordeel voor de clubs is de interactie met hun fans, betoogt Jacobs. "Zo zei de voorzitter van Barcelona ons dat de club meer dan 300 miljoen fans wereldwijd heeft, maar dat hij hun profielen helaas niet kent. Een sociaal netwerk levert die informatie, zodat ze met hun fans kunnen communiceren en content aan hen kunnen verkopen." Fans van regionale, provinciale of niet-aangesloten clubs kunnen netwerken via het algemene TeamBlogger. "Zodra er bijvoorbeeld 5000 fans van een club zijn ingeschreven, kunnen we deze club warm maken voor een gepersonaliseerd netwerk." De mogelijkheden om data te verzamelen over de gewoonten, wensen en voorkeuren van de fans zijn ongetwijfeld nog interessanter voor voetbalsponsors. "Een sponsor als AB Inbev kan wel een grote massa bereiken, maar mist kwalitatieve informatie over deze doelgroep. Op ons platform kan hij communiceren met de voetballiefhebbers en zo zijn verkoop ondersteunen." Alleen al de cijfers over de doelgroep klinken verleidelijk. De Fifa rekent 2,2 miljard voetbalfans wereldwijd, Europa telt er 400 miljoen, en ook in België zijn miljoenen mensen supporter van een club. Wie betaalt om hen te bereiken, hangt af van de deal. Soms is het de gebruiker, soms een sponsor of TeamBlogger zelf. "Vergelijk het met de licentierechten voor televisiebeelden. Het komt er vooral op neer om een goede deal te sluiten met de clubs en licentiehouders. Zij leveren bijvoorbeeld communicatie en hun merk, wij onze technologie." Het platform, gebaseerd op Facebook-technologie, heeft tot nu toe 2 tot 3 miljoen euro opgeslorpt, gefinancierd door stichters, privé-investeerders en bedrijfsinkomsten. Nu het aantal gebruikers klimt, moet BlueTalk volop servers plaatsen. Bovendien vraagt elke nieuwe deal met een club investeringen in tijd en geld. Op communicatie kan dan weer bespaard worden omdat, naast de voetbalclubs, niemand minder dan Nokia als partner investeert in communicatie. Het zet TeamBlogger prominent in zijn Ovi Store. En binnenkort zal bij de lancering van het nieuwe softwareontwikkelingsplatform Qt een hoofdrol weggelegd zijn voor de voetbalapplicatie. Deze investering past in de zoektocht van Nokia naar succes met nieuwe telefoons, een verbeterde winkel en aantrekkelijke applicaties. Het is duidelijk dat het ondernemersduo zich niet stoort aan grenzen. De software bevat alles wat BlueTalk de afgelopen jaren heeft geleerd uit projecten in mobiele marketing. Het is eenvoudig en snel te gebruiken, kan miljoenen logins tegelijk aan in verschillende talen, sporten en community's. Maar de door Deloitte Technology Fast50 genomineerde onderneming vergaloppeert zich niet. "Zo hebben de rechtenhouders van enkele Amerikaanse competities ons gevraagd. En we hebben contacten lopen met de World Badminton Federation en met formule 1. Hoewel dat allemaal perfect mogelijk is, concentreren we ons voorlopig alleen op het Europese voetbal." Nu al kan het team van tien werknemers nauwelijks het tempo bijhouden. Om de lopende projecten af te kunnen werken, moeten er snel drie of vier programmeurs aangeworven worden. Om de verschillende talen aan te kunnen, zoeken ze onder meer iemand die Arabisch, Turks of Thais spreekt. Toch moeten de grote plannen ook weer niet te lang in de koelkast blijven. Binnen drie tot zes maanden plant Blue-Talk een nieuwe financieringsronde. Omdat de firma 1,5 tot 3 miljoen euro zoekt, moet het naar eigen zeggen wel buitenlandse investeerders aanspreken. "Een Belgische durfkapitalist vindt 250.000 euro al veel. Rijd je met de Thalys naar Parijs, dan spreek je over minimaal een miljoen euro." Als de financiering rond is, zal het niet lang duren of hun gedroomde kantoren in Silicon Valley en Azië openen hun deuren. Begin 2012 wil BlueTalk rendabel zijn. www.teamblogger.eu HANS HERMANS