Een leuke promo of een aardig persbericht, voor dat soort bandwerk hoeft u niet aan te kloppen bij Growth Inc., het nieuwe communicatiebedrijfje van Peter De Keyzer en Olivier Van Horenbeeck. De twee, die tot voor kort actief waren in de wereld van het grootkapitaal, hebben zich een hogere missie opgelegd: een maatschappelijk draagvlak creëren voor projecten die van de wereld een betere plek maken. De politiek kan niet alles oplossen. En dat is ook niet nodig: heel wat bedrijven, organisaties en individuen bieden concrete oplossingen voor de problemen van onze tijd. Files, de klimaatopwarming, de vergrijzing? Er zijn creatievelingen die er iets op verzonnen hebben. Maar niemand kent ze. Growth Inc. wil hen een stem geven.
...

Een leuke promo of een aardig persbericht, voor dat soort bandwerk hoeft u niet aan te kloppen bij Growth Inc., het nieuwe communicatiebedrijfje van Peter De Keyzer en Olivier Van Horenbeeck. De twee, die tot voor kort actief waren in de wereld van het grootkapitaal, hebben zich een hogere missie opgelegd: een maatschappelijk draagvlak creëren voor projecten die van de wereld een betere plek maken. De politiek kan niet alles oplossen. En dat is ook niet nodig: heel wat bedrijven, organisaties en individuen bieden concrete oplossingen voor de problemen van onze tijd. Files, de klimaatopwarming, de vergrijzing? Er zijn creatievelingen die er iets op verzonnen hebben. Maar niemand kent ze. Growth Inc. wil hen een stem geven. Voor cynici klinkt het allicht te mooi, maar voor De Keyzer is het een logisch vervolg op zijn boek Groei maakt gelukkig en op zijn talloze krantencolumns en presentaties. Daarin toonde hij zich telkens opnieuw een onverdroten voorstander van zelfredzaamheid, innovatie en vrij ondernemerschap als bronnen van welvaart. De Keyzer had net zo goed op zijn stoel als hoofdeconoom bij BNP Paribas Fortis kunnen blijven zitten. Wie zo'n baan vaarwel zegt, doet dat niet voor een loze gimmick. Ook de carrière van Van Horenbeeck leek gebeiteld. De jurist, met diploma's van de Vlerick Business School en de London School of Economics op zak, deed belangenbehartiging en reputatiemanagement voor onder meer BNP Paribas Fortis en AB InBev. Zijn kinderen gingen naar dezelfde school als die van De Keyzer en aan de schoolpoort raakten beiden aan de praat. Het vuur moet zijn overgeslagen. Even later was de oprichting van Growth Inc. een feit. Hun authenticiteit moeten ze nu omzetten in harde euro's. Echt moeilijk zou dat niet mogen zijn. Er zijn bedrijven genoeg die, ondanks hun maatschappelijk nuttige producten of diensten, de publieke boot missen. Niet alleen door gebrek aan publiciteit, ook door slechte publiciteit. Een schoolvoorbeeld is Uber. Het taxiplatform biedt een oplossing voor het fileprobleem, maar werkte zich in nesten. "Uber bestormde de markt met twee voeten vooruit", zegt De Keyzer. "Resultaat: reputatie verspild. Uber geldt vandaag als een voorbeeld van het wilde, losgeslagen kapitalisme. Het zal jaren duren eer het maatschappelijk wordt aanvaard." "Vergelijk dat met het autodeelproject Drive Now van BMW. Je smartphone leidt je naar de dichtstbijzijnde beschikbare deelauto van BMW. Je tikt de code in, de deur gaat open en je begint te rijden. BMW draait de perceptie over zichzelf om: van een producent van bedrijfswagens die files en vervuiling veroorzaakt, naar een aanbieder van duurzame mobiliteit. Dat soort verhalen willen wij helpen te realiseren." BMW bezorgt zich niet alleen een beter imago, het springt ook de politiek bij. Snelgroeiende steden missen vaak het geld voor investeringen in openbaar vervoer. Zo zijn er nog innovaties waarmee de politiek haar voordeel kan doen, aldus De Keyzer. "Waarom moet de Vlaamse overheid nog ambtenaren uitsturen om wegen te controleren op putten? Auto's zitten tegenwoordig vol sensoren die in real time kunnen aangeven waar gaten in het wegdek ontstaan. De bevoegde overheidsdienst hoeft enkel nog een ploeg ter plaatse te sturen om het gat te dichten." Maar niet zelden kiezen de politiek en het publiek voor het status quo, uit lijfsbehoud. Innovatie is mooi, maar zet zekerheden op losse schroeven. "Iedereen wil verandering, maar niemand wil zelf veranderen", zegt Van Horenbeeck. "In dit klimaat van zwakke groei en toenemend populisme komt verandering al gauw over als een bedreiging. Innovatieve bedrijven moeten daarom een relevant verhaal vertellen. Alleen door geloofwaardig te zijn komt er maatschappelijke steun voor hun project. Ideeën overbrengen, het wordt de belangrijkste vaardigheid in de komende jaren. Ook hier wil Growth Inc. helpen." Soms zitten ondernemers zichzelf in de weg. Van Horenbeeck: "Stel een ondernemer de vraag: weet u hoe uw bedrijf overkomt bij uw werknemers, uw klanten, de politici, de media? Veel ondernemers kunnen daar niet op antwoorden. Welk verhaal wilt u brengen? Wat moeten de mensen over u weten? Daar kunnen ze evenmin op antwoorden. Waarom hebben ze u dan nodig? Daar hebben ze geen idee van." Daarom wil Growth Inc. zijn klanten zorgvuldig kiezen. Hopeloze gevallen komen er niet in, aldus Van Horenbeeck. "De klant moet er zelf in geloven en zich willen heruitvinden. Ook bedrijven die enkel uit zijn op het kleine eigenbelang - een lager btw-tarief, een vergunning, een subsidie - hoeven niet te bellen. Het moeten projecten zijn waar we goedgezind van worden, waarvoor we 's morgens willen opstaan, die de samenleving beter maken. Als dat ontbreekt, beginnen we er niet aan." Naar eigen zeggen heeft Growth Inc. een tiental projecten binnen, en zitten er evenveel in de pijplijn. De eerste twee medewerkers zijn aangeworven. Als uitvalsbasis koos Growth Inc. niet voor Brussel - waar de meeste communicatiebureaus zitten - maar voor Antwerpen. Daar is de visvijver minder vol. "De jongste jaren is hier van alles aan het bewegen, met een hoop creatieve starters", zegt De Keyzer. "En uiteraard is er de haven, een economisch zwaargewicht met veel gevestigde bedrijven." Ook overheidsdiensten, werkgeversorganisaties en vakbonden kunnen bij Growth Inc. terecht, zolang ze de juiste ingesteldheid hebben. Daar vreest De Keyzer voor. "De traditionele middenveldorganisaties lopen hoog op met het woord verandering, maar ze zijn in de praktijk behoudsgezind. De toekomst moet komen van innovatieve bedrijven, starters en individuen, maar die voelen zich vandaag niet vertegenwoordigd. Waarom geven de media altijd het woord aan leden van de Groep van Tien, het overlegorgaan van de traditionele vakbonden en de werkgeversverenigingen? Maak er de Groep van 28 van, of de Groep van Vijf, of helemaal geen Groep, naargelang van de behoeften. Dat zou pas vernieuwend zijn." Digitalisering, robotisering en deeleconomie zullen het speelveld de komende tien tot twintig jaar helemaal veranderen. Als Vlaanderen welvarend wil blijven, moet het zich klaarmaken voor die verandering. Beter nog, het moet zelf de krijtlijnen uitzetten. "Met achterhoedegevechten tegen de Ubers van deze tijd zul je de wereld niet tegenhouden", zegt De Keyzer. "Dit land kan zo veel beter. Er is bijzonder veel talent in Vlaanderen. Ik word optimistisch als ik de creativiteit van zo veel bedrijven en starters zie. Growth Inc. wil een katalysator zijn. Wie geen ambitie heeft om toonaangevend te zijn, is bij ons aan het verkeerde adres." Jozef Vangelder, fotografie Kris van Exel" Iedereen wil verandering, maar niemand wil zelf veranderen" - Olivier Van Horenbeeck " Met achterhoedegevechten tegen de Ubers van deze tijd zul je de wereld niet tegenhouden" - Peter De Keyzer " Ik word optimistisch als ik de creativiteit van zo veel bedrijven en starters zie" - Peter De Keyzer