Europa heeft de telefoongids in een volwaardig medium veranderd. Gele, zalmroze, witte, oranje of blauwe covers... de gebruikers raken er nog moeilijk wegwijs uit.
...

Europa heeft de telefoongids in een volwaardig medium veranderd. Gele, zalmroze, witte, oranje of blauwe covers... de gebruikers raken er nog moeilijk wegwijs uit.Wat hebben BDS ( Belgacom/GTE) en ITT Promedia op het vlak van de klantenservice te bieden ? Het eerste bedrijf bestaat twee jaar en probeert een positie te veroveren in een ondankbare sector. Het tweede tracht zich in te graven in het 27 jaar oude monopolie dat het dankzij... Belgacom heeft verworven. Een overzicht van een aanbod dat verward lijkt, maar elk jaar verfijnder wordt. De witte gidsZowel BDS als ITT Promedia zijn verplicht de witte pagina's af te drukken. Deze gids brengt geen geld op, maar blijft een referentie voor gebruikers en moet goed verzorgd zijn.BDS drukt zijn witte pagina's voortaan op compact formaat (197 x 270 mm), wat de gids 13 % kleiner maakt en bovenop een stapel andere gidsen plaatst. Vanaf dit jaar verwijst BDS trouwens duidelijk naar de groep Belgacom waarvan het deel uitmaakt, door het turkoois van Belgacom over te nemen voor zijn cover. Een andere nieuwigheid : in tegenstelling met de eerste edities worden de witte en de zalmroze commerciële pagina's niet langer met elkaar gecombineerd.Concurrent ITT Promedia behoudt het klassieke formaat van zijn gids. Voor de witte pagina's moet de uitgever zich beperken tot het overnemen van het adressenbestand van Belgacom, waar hij niets aan mag wijzigen.De echte nieuwigheid bij de witte pagina's is de scoping. De idee : gidsen aanbieden die dichter bij de gebruikers staan. Men kan de manier waarop de twee uitgevers scoping toepassen vergelijken door hun gidsen voor Luik naast elkaar te leggen. ITT Promedia verdeelt de zone in twee boekdelen : 6A met Luik, Waremme, Huy en Durbuy, en 6B met Stavelot, Verviers en zes kleine Luikse gemeenten. De verdeling is gebaseerd op een sociologische studie van de KU-Leuven, die het telefoonverkeer in de regio heeft geanalyseerd. De gebruikers ontvangen één van beide gidsen, maar kunnen de andere gratis aanvragen. Het voordeel van de techniek is dat de gids handzamer is en dat er minder papier wordt verspild. Bij BDS past men een andere scoping toe : Gids 6 bestrijkt de zones Luik, Durbuy, Huy, Stavelot, Verviers en Waremme, maar wordt alleen verdeeld onder de inwoners van Luik, Stavelot en Verviers. De mensen van Durbuy, Huy en Waremme krijgen een Gids 6 , met de nummers van hun zones, van Luik (04), Jodoigne, Namen, Ciney en Marche : vier aangrenzende zones waar de gebruikers van 6 meer contact mee lijken te hebben. De commerciële bladzijdenDe grootste vernieuwing van de commerciële gidsen van de twee uitgevers heeft te maken met de drukkwaliteit die de adverteerders aangeboden krijgen. Iedereen weet dat dit de enige gidsen zijn die echt geld opbrengen, zelfs nu de concurrentie de prijs van bepaalde soorten advertenties heeft doen dalen. BDS introduceert in zijn nieuwe commerciële gidsen voor het eerst de white knock-out-techniek, een advertentie in een wit kader dat beter afsteekt tegen de zalmroze achtergrond. ITT Promedia heeft hier een voorsprong, want de Antwerpse uitgever gebruikt vierkleurendruk voor al zijn rubrieken. Dat betekent dat de bekende Gouden Gids niet meer op geel papier verschijnt (niet geschikt voor vierkleurendruk), maar op wit papier. Beide uitgevers werken nochtans met dezelfde drukker : Casterman. Een punt voor ITT Promedia. De cd-romBDS heeft een cd-rom (voor Mac en pc) uitgebracht met alleen de witte pagina's (4,5 miljoen namen). Na tien maanden zijn al 23.000 exemplaren verspreid, tegen een eenheidsprijs van 3495 frank. De plannen van 278 steden (geleverd door De Rouck) en een persoonlijk repertorium voor 1000 adressen vullen dit erg doeltreffende product (met ook 124.000 faxnummers) uitstekend aan. BDS is van plan om tegen het einde van 1997 een derde editie uit te geven waarin ook de commerciële pagina's opgenomen zullen zijn. ITT Promedia geeft sinds 1995 een cd-rom uit (alleen voor pc) met alle gegevens van de tien delen van de Gouden Gids (450.000 adressen en telefoonnummers). Van de eerste versie werden ongeveer 90.000 exemplaren gratis verspreid (met een systeem dat ze na verloop van tijd onbruikbaar maakte, zogezegd om de raadpleging van voorbijgestreefde gegevens te beletten). De nieuwe versie (2.1) kost 2000 frank, is aangevuld met 160.000 faxnummers en heeft een nog ruimere cartografische ondersteuning (verzorgd door Tele Atlas) dan de cd-rom van BDS. Deze twee erg efficiënte producten concurreren met een vorig jaar door Kapitol Trading onder de naam Infobel gelanceerde cd-rom (4.500.000 adressen en telefoonnummers). De faxgidsAlleen ITT Promedia heeft het risico genomen om de eerste Gouden Gids voor de fax uit te geven : één enkel recto-verso volume met 250.000 nummers, die zowel alfabetisch als per beroepsrubriek zijn ingedeeld. De grote handicap van deze gids is dat hij alleen de nummers vermeldt die door ITT Promedia opgespoord zijn. De gids kan dus nooit compleet zijn. Er bestaat geen officiële telling van de faxtoestellen in België en sommige telefoonnummers worden op een willekeurige manier aan faxlijnen toegewezen.BDS heeft geen belangstelling voor een faxgids, met het argument dat France Télécom en BT ermee gestopt zijn vanwege de onbetrouwbaarheid van de gegevens. Atypische gidsenDe Toeristische Gouden Gidsen (60.000 exemplaren) van ITT Promedia worden twee keer per jaar (juni en augustus) in de badsteden van de Belgische kust verdeeld. Het zijn commerciële en beroepengidsen, aangevuld met een evenementenkalender, informatie over attracties, stratenplannen, de uurregeling van de trams enzovoort. De mini-Gouden Gidsen die ITT Promedia aanbiedt zijn kopieën van zijn tien commerciële gidsen, uitgegeven op A5-formaat (190.000 exemplaren). Ze zijn vooral bedoeld voor mobilofoongebruikers, vertegenwoordigers of eigenaars van tweede woningen. Men ontvangt ze gratis op verzoek. Onbegrijpelijk is dat ITT Promedia bij deze boekjes geen vergrootglas meegeeft (dat nochtans echt onmisbaar is), zoals het bij de lancering wél deed.Aanvullende dienstenBusiness Alpha is een inlassing van bijna 200 bladzijden in de witte pagina's van de ITT Promedia Gouden Gids. Het is een uitgebreide lijst van de adressen en telefoonnummers die al in het betreffende deel van de Gids vermeld staan. Erg nuttig wanneer men de naam van zijn leverancier kent. Dit weinig bekende concept wordt door BDS niet toegepast. Een andere nieuwe service van ITT Promedia zijn de Consumententips (in de Gouden Gids). Het gaat om een 0900-nummer dat iedereen kan bellen om nuttige tips te krijgen over bepaalde rubrieken. Zo is er informatie beschikbaar over parketvloeren, het onderhoud van de tuin of het reinigen van tapijten. De adviezen worden geleverd door de overeenkomstige beroepsfederaties. De commerciële bladzijden van de twee uitgevers worden aangevuld met verzorgd gepresenteerde pagina's met officiële en gevarieerde informatie. Bij ITT Promedia vindt men de Infopagina's in het midden van elk boekdeel. Bij BDS staat het Memento in het begin van de gids. Ze werken allebei met vierkleurendruk op glanspapier. De officiële informatie is volledig en nuttig, de meer originele inlichtingen zijn niet altijd even interessant. BDS geeft bijvoorbeeld de dagen waarop in de betreffende streek markten en antiekmarkten worden gehouden, terwijl ITT Promedia alle audiotexnummers vermeldt. Ten slotte valt nog op te merken dat BDS een Restaurantgids aanbiedt, gescheiden van de klassieke rubriek, met een klassement volgens het type van keuken (gemakkelijk te consulteren en goed voor de grote adverteerders). StuntsDe Operatie Partner van BDS bestaat erin om (al dan niet getrouwde vrouwen) een gratis tweede vermelding in de witte pagina's onder hun meisjesnaam aan te bieden. De operatie is een succes, want BDS heeft in 1996 meer dan 25.000 verzoeken ontvangen en zet het experiment in 1997 voort. Op verzoek van een organisatie van slechtzienden hebben zowel ITT Promedia als BDS de mogelijkheid onderzocht om hun gidsen toegankelijk te maken voor blinden. BDS heeft de poging snel opgegeven, terwijl ITT Promedia een programma heeft ontwikkeld dat samen met de Gouden Gids op cd-rom wordt geleverd en dat zowel met een spraaksynthesizer als met een braillelezer kan worden gebruikt. De oplage van 500 exemplaren wordt gratis verdeeld. Beide uitgevers stellen bijkomende gidsen ter beschikking. ITT Promedia scoort echter beter, want het geeft de gidsen voor de andere zones gratis men hoeft er slechts om te vragen. Bij BDS kost elke bestelde gids 300 frank. FRÉDÉRIC MAHOUX GEEN COMPUTER... maar een telefoongids, zeggen BDS en ITT Promedia in koor.