Discotheken uit de gratie

Ad Van Poppel medewerker Trends

De Lokerse danstempel Cherry Moon sloot in augustus definitief de deuren. Het is niet de enige discotheek die er het bijltje bij neerlegt. Er is een trend naar kleinschaligheid, en tegelijkertijd naar megafestivals. Discotheken vallen daar net tussen.

De jeugd fuift nog altijd

De afname van het aantal discotheken betekent nog niet dat ‘de’ jongeren fuifmoe zijn, al zijn ze kennelijk wel discotheekmoe. Onderzoek van De Ambrassade (fuifpunt.be) in 2012 toont aan dat fuiven tot de populairste vrijetijdsbestedingen van jongeren hoort. De ‘fuiffrequentie’ ligt anno 2012 hoger dan tien jaar geleden. 96,4 procent gaat wel eens naar een fuif. De helft gaat twee tot vijf keer per maand naar een fuif. 11,4 procent gaat ‘heel graag’ naar de discotheek, 26,5 procent ‘graag’. Tien jaar geleden kwam de som van de percentages voor ‘graag’ en ‘heel graag’ nog op 57,5 procent.

Kleinschaliger

Gerrit Budts, pers- en communicatieverantwoordelijke van Horeca Vlaanderen, zegt dat er een verschuiving is van discotheken naar danscafés. Die zijn kleinschaliger en trekken een meer lokaal publiek. Trendsdeskundige Nathalie Bekx (Bekx & X, Trendhuis) wijst erop dat de discotheek tot een ander tijdperk behoort. “Dancings en disco’s waren een symptoom van hyperconsumptie van de jaren 80 en 90: ze zijn anoniem, globaal, onpersoonlijk.” Een danscafé heeft overigens financiële voordelen tegenover een discotheek: ze betalen minder aan Sabam en zijn ook overdag al open.

Crisis

De crisis speelt de discotheken ook parten. Discotheekbezoek is duur: parking, entree, drank. Nathalie Bekx: “Vandaag willen de jongeren verder springen met hun geld, Ze willen wel uitgaan, maar dan wel goedkoop.” Opvallend is dat er een beweging naar uitersten is: lokaal of mega. Als de jongeren dan toch eens het geld willen laten rollen, gaan ze naar de grote festivals en evenementen à la Tomorrowland.

Beleving

Kurt Jacobs, stafmedewerker communicatie van Fuifpunt.be/De Ambrassade, stelt dat jongeren in de grote festivals en evenementen een beleving zoeken. “Die vinden ze heel belangrijk, meer dan het elkaar ontmoeten op zich”, zegt hij. “Het moet dan wel iets speciaals zijn. Evenementen als Tomorrowland bieden één keer per jaar acts die je niet elke dag kunt zien en waar de bezoekers wel een financiële inspanning voor willen doen. Een discotheek kan dat niet bieden. Die is wat gewoner.”

Duur

Met de dalende bezoekersaantallen slinken ook de inkomsten en is er minder geld beschikbaar om te investeren. Gerrit Budts van Horeca Vlaanderen: “Het is duur om een discotheek up-to-date te houden. Dat vraagt een constante investering in geluid, verlichting, show. Vernieuwen is de grote uitdaging. De bezoekers hebben alles al gezien, en alles is ook al gebeurd.” Een nieuwe discotheek openen is tegenwoordig haast onmogelijk wegens de investering in een groot en stevig gebouw, de geluidsinstallatie, de uitbating en auteursrechten.

AD VAN POPPEL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content