Een jaar geleden werd Luc Van Assche (52) opgenomen in de Direct Marketing Hall of Fame, een eretitel uitgereikt door het Belgisch Direct Marketing Verbond. Heeft hij als bestuurder van Wegener DM kunnen profiteren van zijn uitverkiezing? "Neen, dat kun je ook niet meten. Voor de persoon en voor het bedrijf is het wel een erkenning."
...

Een jaar geleden werd Luc Van Assche (52) opgenomen in de Direct Marketing Hall of Fame, een eretitel uitgereikt door het Belgisch Direct Marketing Verbond. Heeft hij als bestuurder van Wegener DM kunnen profiteren van zijn uitverkiezing? "Neen, dat kun je ook niet meten. Voor de persoon en voor het bedrijf is het wel een erkenning."Van Assche was sinds 1985 betrokken bij de Vlaamse Direct Marketing Vereniging en ging in 1994 mee over naar het BDMV (een fusie van zes associaties in direct marketing). Hij startte zijn carrière in 1978 bij Ketels Direct Marketing en stapte eind jaren tachtig over naar Sopres, dat hij mee uitbouwde tot de leider op het vlak van consumentenbestanden en databasemarketing. In 1997 kreeg het Nederlandse Wegener een belang in Sopres en vormde Sopres om tot Wegener DM toen het meerderheidsaandeelhouder werd. Inmiddels heeft Wegener de dm-divisie van de hand gedaan, wat gepaard ging met een managementbuy-out. Luc Van Assche is nog altijd bestuurder van Wegener DM in ons land, dat sinds 1 januari 2007 als WDM door het leven gaat. Wel is hij minder actief. Vorig jaar had hij al besloten om zijn activiteiten bij Wegener DM terug te schroeven tot een drievijfdebaan. "Ik wilde na zoveel jaar in hetzelfde vakgebied wat ruimte voor andere dingen, zowel professioneel als privé. Ik ben sinds geruime tijd ook actief in vastgoed. Dat moest ik vroeger afpitsen van het weekend, maar dat groeide en nam meer tijd. En door de ruimte die je krijgt, creëer je ook wat meer vrije tijd. Ik ben onder meer gestart met golf. Het is een beetje tijd maken om anders te gaan leven, om je tijd op een andere manier in te delen." Van Assche is ook actief in de Lions Club van het Oost-Vlaamse Buggenhout. Een en ander moest wel kunnen binnen de Wegener DM-organisatie. Van Assche was bij Wegener niet alleen op Belgisch vlak, maar ook op internationaal vlak actief. De Belgische activiteiten werden en worden geleid door Norbert Verkimpe. Dat gaf Van Assche de nodige zekerheid. De afgelopen periode heeft Wegener DM de ambitie om uit te groeien tot een grote internationale speler laten vallen. Voor Van Assche betekende dit dat hij weer helemaal "naar het Belgische landschap" was teruggekomen. "Ik ben nu bestuurder van de vennootschap en functioneer als een consultant voor een aantal zaken, onder meer in de contacten met De Post. Ik adviseer op het vlak van marketing en communicatie, ben penningmeester van het BDMV en zit in het directiecomité van de vereniging."De stap terug en het creëren van ruimte doen hem goed. "Je pakt de dingen anders aan. Je zit lekkerder in je vel en kunt daarom goed functioneren. Ik was trouwens niet van plan om de werkdruk van vroeger vol te houden tot mijn 65ste."Wat is overigens het interessante aan de immobiliën? "Een dossier onderzoeken, zowel residentieel als commercieel. Je houdt permanent je ogen open, volgt het internet, kijkt naar het straatbeeld. Je hebt ook iets vasts, een gebouw," zegt hij. Het is minder abstract dan data. "Maar de basisprincipes komen terug: je moet marketing gebruiken, commercieel handelen en goed rekenen."LUC VAN ASSCHE (WEGENER DM) IS: bestuurder van Wegener DM België. VRIJE TIJD: golf.AvP