Digitalisering van banken aan banden

Volgens de krant De Tijd leggen de bankenkoepel Febelfin en de federale regering de laatste hand aan een charter voor de invoering van een universele bankdienst voor klanten die hun bankzaken niet online kunnen of willen regelen. “Wij zijn volop in overleg met de regering, maar het charter is nog niet finaal”, reageert een woordvoerster van Febelfin. Ze voegt eraan toe dat Febelfin niet meer zal communiceren tot alle details zijn uitgewerkt.

1 Wat is het probleem?

De banken rekenen jaar na jaar meer aan voor verrichtingen aan het loket. De prijzen voor dienstverlening waar manuele handelingen, cash of documenten op papier bij komen kijken, zijn bij sommige banken onredelijk duur geworden. Lang niet iedereen kan werken met een computer, een smartphone of een tablet, en zo dreigt de uitsluiting van kwetsbare groepen. Op 1 maart overhandigde de consumentenorganisatie Test-Aankoop een petitie aan staatssecretaris voor Consumentenzaken Eva De Bleeker (Open Vld) en minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS), om die trend aan te klagen en zes eisen naar voren te schuiven, waaronder gratis afhalingen van cash bij de automaten van de eigen bank en vijf gratis afhalingen per maand bij de automaten van concurrerende banken.

2 Wat is de oplossing?

Een nieuwe basisdienst voor niet-digitale klanten, waarbij een aantal manuele verrichtingen in de prijs inbegrepen zijn en waarbij sommige voorwaarden vervallen die voor de gewone basisbankdienst wel gelden, zoals een maximum van 6000 euro op de rekening. Volgens De Tijd zouden klanten voor maximaal 60 euro per jaar een zichtrekening met debetkaart moeten kunnen krijgen. Per jaar zouden minstens 60 manuele verrichtingen en 24 geldopnames aan een automaat van de bank inbegrepen zijn. Test-Aankoop is tevreden dat er werk wordt gemaakt van een universele bankdienst, maar vindt de dienstverlening niet ver genoeg gaan.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content