Digitale markt voor onverkochte voorraden

WIE

Simon Vancoppenolle (39)

IS

Oprichter en CEO van Stocklear

WAS

Na enkele managementopleidingen ging Vancoppenolle aan de slag bij de Waalse brouwerij Dubuisson (Bush Beer) om de Aziatische markt te betreden. Daarna werkte hij voor energiebedrijven (onder meer Parlym) als verkoopverantwoordelijke.

WIL

Als grote retailers met overtollige voorraden zitten, kunnen ze die producten via het platform Stocklear kwijt. Die markt wint aan belang, omdat niet-essentiële winkels het voorbije jaar meermaals de deuren hebben moeten sluiten. “Steeds meer landen nemen ook wetten aan die verbieden om overtallige voorraden van niet-levensmiddelen te vernietigen”, zegt Vancoppenolle. “In 2018 was er veel ophef toen Amazon 3 miljoen onverkochte producten vernietigde om plaats te maken in zijn distributiecentra.”

Stocklear is actief op de business-to-businessmarkt. Retailers en groothandelaars ruilen nu al goederen. Niets nieuws dus, behalve dat Stocklear gebruikmaakt van een digitaal platform en dat de hoeveelheden die er worden verhandeld minder groot zijn dan op de klassieke markt. Het aanbod wordt gesegmenteerd. Via een algoritme krijgt een verkoper bijvoorbeeld het advies om niet in één keer 100.000 paar schoenen aan te bieden, maar te proberen tien keer 10.000 paar van de hand te doen. Stocklear haalt inkomsten uit de commissie die het heft op elke transactie op het platform.

Momenteel bieden 35 verdelers of merken hun goederen aan op Stocklear. Het bedrijf werkt samen met Decathlon en Dreamland, de speelgoedketen van de Colruyt Groep. Vancoppenolle: “Ik zie meer dan vroeger een digitale b2b-markt voor onverkochte voorraden. De bedrijven hebben in het verleden weinig geïnvesteerd in het beheer ervan. Dat verandert.”

VRIJE TIJD

Lopen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content