‘Digitaal waar het kan, menselijk waar het moet’

ANN MARTENS "In human resources was digitalisering lang minder bekend." © gf
Wouter Temmerman medewerker Trends

Met een forse digitalisering automatiseerde Start People een rist hr-taken en maakte het meer tijd vrij voor gesprekken met kandidaten. Dat maakt de selectie kwalitatiever, maar resulteert ook in een groei van de omzet en de winst.

De Vlaamse arbeidsmarkt trekt aan en dat stelt de uitzendbureaus voor fikse uitdagingen. “In Vlaanderen tellen we gemiddeld één kandidaat per vacature”, zegt Ann Martens, algemeen directeur van Start People. “Het aantal vacatures steeg in 2017 met 25 procent tegenover 2016, het aantal interimvacatures zelfs met 85 procent. Op die manier ontstaat een onevenwicht.”

Toch is Start People, het nummer twee op de Belgische uitzendmarkt, er de voorbije jaren zeer goed in geslaagd zich te handhaven. Tussen 2013 en 2015 steeg de omzet van 306 naar 382 miljoen euro en in 2016 bevestigde het naar eigen zeggen met een groei in de buurt van 10 procent. Het werkt met 500 interne medewerkers in ongeveer honderd contactpunten en plaatst dagelijks 10.000 uitzendkrachten bij gemiddeld 5000 klanten. De reden voor de groei situeert Start People vooral bij de klanten die veel uitzendkrachten vragen. “Zij vertegenwoordigen 70 procent van onze omzet”, zegt Ann Martens. “In dat segment zijn we de marktleider. Het zijn klanten die werken met grote en wisselende hoeveelheden uitzendkrachten die ze vaak zeer snel nodig hebben.”

De eisen van de markt zijn hoog: de klanten vragen kwantiteit zonder in te boeten aan kwaliteit. De oplossing zat voor Start People in een doorgedreven digitalisering. “We hebben geïnvesteerd in geautomatiseerde en gestandaardiseerde processen”, legt Martens uit. “In human resources was digitalisering lang minder bekend. We gebruiken programma’s die preselectie, selectie, rekrutering, evaluatie en zelfs opleiding digitaliseren. Daardoor kunnen we meer tijd besteden aan het gesprek met de kandidaten. We zijn digitaal waar het kan en menselijk waar het moet. Op die manier kunnen we een invullingsgraad van 100 procent bieden zonder aan de kwaliteit van de uitzendkrachten in te boeten.”

Japanse kostenefficiëntie

Maar de focus op de klanten met veel uitzendkrachten heeft ook een keerzijde: de marges van het uitzendbureau zijn eerder laag. Start People compenseert dat door enkele winstgevende vertakkingen. Het bouwde de afdeling dienstencheques uit, investeerde in een netwerk met contactpunten voor kmo’s en zette met Solvus (sinds begin 2017 een apart merk in de USG-groep) in op een ruimere hr-dienstverlening. “Dat de marges in onze sector onder druk staan, lijkt op het eerste gezicht onlogisch”, zegt Ann Martens. “Gezien de krapte, zou je een stijging verwachten, maar deze markt is uiterst concurrentieel. Bovendien is het budget voor uitzendkrachten een grote kostenpost, waar vaak snel kostenbesparingsprogramma’s op losgelaten worden.”

Voor 2017 verschuift Start People zijn doelstellingen enigszins. De omzetgroei is geen doel op zich meer en moet vooral bijdragen tot de winst. USG People, de groep boven Start People, Unique en Secretary Plus, kwam vorig jaar in handen van het Japanse Recruit. De nieuwe eigenaar verlegt het accent. “De groeicijfers blijven belangrijk en we blijven mikken op 3 procent omzetgroei, maar Recruit focust op de basis. Zowel in omzet als in bedrijfskasstroom zitten we na het eerste kwartaal op schema. Omdat veel arbeid seizoensgebonden is, moeten onze sterkste seizoenen nog volgen. We maken ons sterk dat we deze lijn in het tweede kwartaal zullen aanhouden.”

Wouter Temmerman

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content