CREATIEVE MANAGER

De televisieregisseur Erik Hauters, de computerwetenschapper Vero Vanden Abeele en de productontwerper Kurt Victoor richtten in 2015 Tinkerlist op, een geïntegreerd softwareplatform waarop creatieve tv-makers online kunnen brainstormen, samenwerken en ideeën, video en audio uitwisselen. Tegelijk ontstaat een scenario of een draaiboek met onder meer cues en productieaanwijzingen, dat meteen bruikbaar is in opnamestudio's. Het systeem ver...

De televisieregisseur Erik Hauters, de computerwetenschapper Vero Vanden Abeele en de productontwerper Kurt Victoor richtten in 2015 Tinkerlist op, een geïntegreerd softwareplatform waarop creatieve tv-makers online kunnen brainstormen, samenwerken en ideeën, video en audio uitwisselen. Tegelijk ontstaat een scenario of een draaiboek met onder meer cues en productieaanwijzingen, dat meteen bruikbaar is in opnamestudio's. Het systeem versnelt en vergemakkelijkt de overstap van concept naar productie. Tot voor kort bestonden geen softwaretools om creatieve tv-samenwerkingen in goede banen te leiden, zegt Erik Hauters. "Google Drive en Office 365 kunnen niet wat Tinkerlist kan. Bovendien is het met onze tool heel makkelijk nog op het laatste moment wijzigingen aan te brengen. Alle tijdscodes en instructies voor opnamemachines passen zich automatisch aan. Dat vermindert de chaos en de stress, zeker bij live-uitzendingen." De VRT en productiehuizen als Woestijnvis, de Mensen, De Chinezen en Koeken Troef! gebruiken al het platform. Niet alleen de gebruikers van Tinkerlist, maar ook verschillende investeerders komen uit de mediawereld. Een jaar na de oprichting injecteerden Tom Lenaerts (presentator van De Pappenheimers en medebedenker van Over Water), de stand-up comedian Bart Cannaerts en Kato Maes van het productiehuis Panenka samen 100.000 euro in Tinkerlist. Ook de voormalig VRT-baas Dirk Wauters investeerde in het bedrijf. De geldschieters zijn overtuigd van het grote potentieel van in Tinkerlist. Ze kennen Erik Hauters ook persoonlijk. Tinkerlist hanteert twee prijsformules. "Er is een model waarvoor klanten maandelijks per gebruiker betalen. En er is een model per episode, voor kleinere productiehuizen die niet weten hoeveel afleveringen ze zullen maken." Verschillende grote talkshows en spelprogramma's in Nederland gebruiken het systeem dagelijks. Een talentenshow in Groot-Brittannië deed een beroep op Tinkerlist. Het bedrijf wil verder groeien door zich ook te focussen op andere Europese landen, de Verenigde Staten en China.