Jarenlang wilde Dieter Struye niet ingaan op de aanbiedingen van headhunters. Finaal zwichtte hij toch en maakte hij de overstap van Danone naar Brico, waar hij een jaar geleden de nieuwe topman werd.
...

Jarenlang wilde Dieter Struye niet ingaan op de aanbiedingen van headhunters. Finaal zwichtte hij toch en maakte hij de overstap van Danone naar Brico, waar hij een jaar geleden de nieuwe topman werd. DIETER STRUYE. "Retail heeft me altijd geboeid, maar door erin te werken besef je welke belangrijke rol retail in het leven van de consument speelt. En zeker de doe-het-zelfsector. Mensen werken met veel voldoening aan hun huis. Wij kunnen helpen hun droom te realiseren. Zeker in een tijd waarin de doe-het-zelfkennis bij jongeren daalt, is de begeleiding bij een klus heel belangrijk. De rol van de winkelmedewerkers is daarin cruciaal. De directe relatie met de klant maakt de job zo boeiend." STRUYE. "Openheid en vertrouwen zijn belangrijke principes. In mijn eerdere jobs heb ik geleerd dat het belang van mensen centraal staat. In de retailsector is dat misschien nog meer het geval, omdat het contact met de klanten vooral in de winkels gebeurt. Investeren in onze werknemers is bij Brico een belangrijk principe. We hebben de voorbije maanden ingezet op opleidingen om de doe-het-zelfkennis bij te schaven, de klantenervaring te verbeteren en leiderschap aan te leren." STRUYE. "Wat wil de klant? Met die vraag is het bedrijf permanent bezig. We moeten begrijpen wat klanten willen, hoe ze zoeken, hoe we hen beter kunnen helpen, en dat vertaalt zich in grote projecten. "Maar het zit ook in minder zichtbare zaken: hoe we winkels aansturen en organiseren, hoe de mobiliteit rond de winkels en de parking beter kan. Klantenfocus is een permanent proces, waaraan iedereen zijn steentje bijdraagt, in de winkels en in het hoofdkantoor. Het beste advies voor iedereen in het bedrijf is: 'Zie je klanten graag.' Het zal de klantenervaring verbeteren en je job leuker maken." STRUYE. "De consumentenwensen veranderen. Nog nooit waren er zoveel kanalen ter beschikking om een aankoop te doen en informatie te vergaren. In vrijwel alle branches wordt onlineverkoop belangrijker. Ook wij ontwikkelen onze e-commerce. Maar we blijven een winkelketen. De winkels staan centraal in ons model en het digitale moet de winkels ondersteunen. Als klassieke retailers zetten wij in op een geïntegreerde online- en fysieke winkel. Een winkel biedt nog altijd heel wat voordelen omdat het een direct klantencontact mogelijk maakt. De klant kan het product voelen, bekijken, testen en advies vragen. Sommige pure onlinespelers beseffen dat en gooien hun digitale strategie om door een beperkt aantal winkelpunten te openen." STRUYE. "In de winkels geven de managers dagelijks een briefing en doe ik geregeld ontbijt- of lunchsessies met medewerkers in de winkels. Zo'n open sessie brengt een schat aan informatie, want elk klantencontact is eigenlijk een mini-enquête. Op die manier doen wij dagelijks een gigantisch marktonderzoek." KC"Ook wij ontwikkelen onze e-commerce, maar we blijven een winkelketen"