Het gebeurt almaar vaker dat de consument bij de lancering van een nieuw model behalve voor diesel en benzine ook kan kiezen voor een elektrische versie. Dat is niet zo voor de Peugeot 3008. Daar gaat het om een facelift: een bestaand model dat wordt opgefrist. De auto staat dus nog altijd op het platform dat Peugeot in 2016 gebruikte om de 3008 te lanceren, en dat is niet voorzien op een elektrische aandrijving. Dat is wel het geval voor het nieuwe platform dat Stellant...

Het gebeurt almaar vaker dat de consument bij de lancering van een nieuw model behalve voor diesel en benzine ook kan kiezen voor een elektrische versie. Dat is niet zo voor de Peugeot 3008. Daar gaat het om een facelift: een bestaand model dat wordt opgefrist. De auto staat dus nog altijd op het platform dat Peugeot in 2016 gebruikte om de 3008 te lanceren, en dat is niet voorzien op een elektrische aandrijving. Dat is wel het geval voor het nieuwe platform dat Stellantis (de nieuwe naam van de groep, sinds de fusie van het Franse PSA en het Italiaanse Fiat en Chrysler) gebruikt voor onder meer de Peugeot 20(0)8, de Citroën C4 en de Opel Mokka. Een ander fenomeen is dat nieuwe of opgefriste modellen vaak geen dieselmotor meer aanbieden, omdat Europa goed op weg is om die brandstof te bannen. Peugeot doet daar niet aan mee. De opgefriste 3008 blijft lustig dieselen, en die versie kregen we mee voor een test. Een echte kennismaking werd het niet, want de 3008 was vanaf de lancering van de tweede generatie in 2016 een schot in de roos, zodat mechanisch niet aan het product hoefde te worden gesleuteld. Aan het uiterlijk zijn wat details veranderd, vooral aan de snoet. Daarnaast kreeg het infotainmentsysteem een grondige upgrade. Centraal zit naast het digitale dashboard nu ook een aanraakscherm van 10 duim. Onderweg kregen we al snel de bevestiging dat de verhouding tussen de dynamiek en het comfort nog altijd prima zit voor een compacte SUV. Onder de motorkap is maar één dieselmotor te krijgen: de 1.5 van 130 paarden. De tweeliter turbodiesel waar we meermaals lyrisch over deden, hoef je dus niet meer te zoeken. Het neemt niet weg dat de 3008 met deze kleinere viercilinder aardig uit de voeten komt, zelfs onder hoge belasting relatief stil blijft en vooral heel zuinig is: we haalden moeiteloos de WLTP-norm van 4,9 liter, en je moet al als een hooligan tekeergaan om 6 liter te verstoken.Voor wie veel kilometers maalt, is deze 3008 turbodiesel dan ook een perfecte keuze, vooral dan met de automatische versnellingsbak van acht gangen, die heel goed met de viercilinder samenwerkt.