B MW lanceert een nieuwe versie van de 3 Reeks: de 320 Cd Convertible. In mensentaal, een dieselversie van de 3 Reeks cabrio.
...

B MW lanceert een nieuwe versie van de 3 Reeks: de 320 Cd Convertible. In mensentaal, een dieselversie van de 3 Reeks cabrio. Reactie van een collega van de Belgische pers, tijdens de voorstelling van het nieuwe model: "Waarom stoppen ze in godsnaam nu nog een dieselmotor in zo'n ouwe sleur?" Wat cru gesteld, ja. Toch zijn er, objectief bekeken, een aantal redenen waarom men zich terecht kan afvragen waarom de Duitse constructeur dit model nu nog in de showroom schuift. Om te beginnen, is de huidige 3 Reeks de laatste rechte lijn van haar bestaan ingereden. In gespecialiseerde autobladen verschenen al foto's van de nieuwe 3 Reeks die begin volgend jaar, zowat ergens in maart, tijdens de Autosalon van Genève op het grote publiek wordt losgelaten. Waarom nu dan nog energie en geld in een bijkomende versie van een oud model stoppen en niet gewoon een paar maanden wachten tot de nieuwe er is? Tweede bedenking. BMW is altijd bij hoog en laag blijven zweren dat het geen dieselmotor in een cabrio wilde stoppen. Omdat diesel niet strookte met het uitgesproken sportieve imago van de Duitse cabrio, natuurlijk. Soms bedachten ze daar een schimmige uitleg voor in de pr-afdeling van BMW. Zoals: "We willen niet dat iemand met een BMW cabrio aan de verkeerslichten staat en in zijn cabrio dampen van verstookte diesel opsnuift..." Alsof die schare andere diesels die ook aanschuiven geen dampen verspreiden die je in je BMW cabrio, wilde manen in de open lucht, opsnuift. De daaroms, dan. Wie weet dat de nieuwe 3 Reeks er begin 2005 al komt, zou daaruit kunnen afleiden dat deze dieselcabrio maar een levensduur van een paar maanden heeft. Niets is minder waar. Zo is een cabrio veel meer dan een berline waarvan het dak is weggezaagd. Een misvatting bij het grote publiek. Meer zelfs: een cabrio is ondanks zijn verwantschap met een bepaalde berline eigenlijk een andere auto. Een dakloze structuur vergt een heel ander ontwerp dan een berline. Omdat er geen sprake is van een kooi, moet de basis van het koetswerk helemaal alleen zorgen voor torsiestijfheid (de structuur die in bochten of op oneffenheden niet vervormt). Slotsom: als we straks de nieuwe 3 Reeks in het straatbeeld zien, zal het minstens nog een jaar, misschien anderhalf jaar langer duren vooraleer de nieuwe cabrio er ook is. Met andere woorden: deze 320 Cd heeft dus een levensduur van toch wel twee jaar. En dan loont het wel de investering, die in dit geval meevalt. BMW heeft al een diesel in de 3 Reeks coupé, sinds vorig jaar, dus viel het financiële plaatje van de ombouw in dit geval mee. Dat was anders geweest als deze 320Cd de allereerste 3 Reeks met dieselmotor was geweest: als een nieuwe motor voor het eerst in een oud model moet worden gezet, kan de factuur inderdaad oplopen tot 5 miljoen euro. Hier was de ontwikkelingskost dus veel kleiner. Hoeveel kleiner? Bijna verwaarloosbaar, zoals in: snel wat assemblagelijnen aanpassen en klaar. Ook de vraag waarom een consument nu nog een 320Cd van de oude generatie zou kopen, vindt snel een antwoord: cabrio's zijn een ras apart. Tijdloze auto's die altijd hun waarde vasthouden, almaar steviger als ze een diesel in het vooronder hebben. Soms worden het zelfs heuse collectiestukken. Deze 320Cd kan de verkoop van een uitdovend model dus nog wat opkrikken. Wereldwijd slijt BMW zo'n 26.000 exemplaren van de 3 Reeks cabrio. Een cijfer dat zonder deze diesel de komende maanden genadeloos in elkaar zou stuiken. Ook in die optiek lijkt het een slimme beslissing om er nog vlug een dieselmotor in te gooien. Maar er is natuurlijk meer aan de hand. Het succes van al die dartel rondrijdende dieselcabrio's ging BMW stilaan op de oogleden drukken. In een ander segment slaat de Renault Mégane cabrio met diesel serieus aan, maar in het segment van de luxueuze cabrio is er vooral de Audi A4 diesel die succes blijft oogsten. BMW kon het zich niet permitteren om die grote rivaal alleen te laten rondrijden. "De markt is er klaar voor," orakelde een marketingverantwoordelijke van het moederhuis dan ook tijdens de persvoorstelling. Met andere woorden: de tijd dat een dieselmotor niet te verzoenen viel met het sportieve imago van een BMW cabrio, is definitief voorbij. Geholpen door de evolutie van de markt, ja. Diezelfde marketingverantwoordelijke: "Cabrio's rijden in een snel groeiende markt. Als constructeur moet je proberen met zoveel mogelijk versies in zo'n markt aanwezig te zijn."Niet alleen de markt was er klaar voor, de techniek ook. In deze 320Cd haalt de tweeliter diesel van 150 pk de Euro 4-uitstootnorm. Een kleine krachttoer toch wel, want cabrio's zijn wegens hun specifieke constructie (denk aan die torsiestijfheid) per definitie zware auto's. In dit geval: een rijklaar gewicht van 1680 kilo. Met de dieselmotor van een jaar geleden had BMW die Euro 4-norm wellicht niet gehaald. Nu, met de huidige dieselmotor en de manier waarop hij is afgesteld, dus wel. O ja, niet onbelangrijk: hoe hij aanvoelt, deze diesel- cabrio die met een basisprijs van 37.500 euro wordt gelanceerd ? Alleen maar lof, ja. Krachtig, stabiel en opvallend geluidloos. Naar cabrionormen kan je de motor zelfs fluisterstil noemen. Je vergeet gewoon dat je diesel rijdt. Het koppel (330 Nm bij 2000 toeren, waarvan 295 Nm vanaf 1500 toeren) schuift altijd meer dan voldoende acceleratie onder de voet, goed geholpen door een zesbak waarvan de verhoudingen goed zijn gekozen. We raakten ook onder de indruk van de kwaliteitsvolle afwerking: tijdens een tocht van ruim tweehonderd kilometer niet één piepje of kraakje gehoord, hoe bescheiden ook. En dat in een cabrio. Maar met deze dieselcabrio bewijst BMW vooral dat rede (diesel) en frivoliteit (cabrio) te verzoenen zijn. Ook deze jongen uit München onderschrijft helemaal de lijfspreuk van het huis: Freude am fahren.Jo BossuytNaar cabrionormen kan je de motor fluisterstil noemen. Je vergeet gewoon dat je diesel rijdt.