Een van de opvallendste beslissingen in het Vlaamse klimaatakkoord was dat elektrisch vanaf 2029 de norm voor nieuwe wagens wordt. In de officiële tekst stond voorzichtig: "We vragen de federale overheid de aankoop van fossiele verbra...

Een van de opvallendste beslissingen in het Vlaamse klimaatakkoord was dat elektrisch vanaf 2029 de norm voor nieuwe wagens wordt. In de officiële tekst stond voorzichtig: "We vragen de federale overheid de aankoop van fossiele verbrandingsmotoren van personen- en bestelwagens uit te faseren vanaf 1 januari 2029." Maar noch Vlaanderen, noch België kan die beslissing nemen. Denemarken vatte in 2018 een vergelijkbaar plan op. "De Europese Commissie schreef toen een brief waarin letterlijk staat dat een verbod op de marketing, invoer of registratie van nieuwe diesel- en benzinewagens in een lidstaat niet compatibel is met de Europese wetgeving", zegt Saldi De Ville van de studiedienst van Vooruit. Sindsdien vraagt Denemarken op Europees niveau een einddatum voor de verkoop van wagens op fossiele brandstoffen. Negen lidstaten steunen die vraag, waaronder België. In de beleidsnota van federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) staat dan ook: "Wij zullen het Belgische standpunt verdedigen om de verkoop van voertuigen met uitstoot vanaf 2035 (in sommige gevallen 2030) te verbieden." Dat is dus vijf jaar later dan in het Vlaamse klimaatplan staat.