Wie de furie van zangeres, performance-artieste, componiste en pianiste Diamanda Galàs ooit mocht proeven, weet dat haar multi-octaafstem onvergetelijk is. Voeg daar nog de locatie van het Gravensteen aan toe en "Defixiones, Will and Testament" belooft een van de meest unieke en opwindende optredens van dit jaar te worden.
...

Wie de furie van zangeres, performance-artieste, componiste en pianiste Diamanda Galàs ooit mocht proeven, weet dat haar multi-octaafstem onvergetelijk is. Voeg daar nog de locatie van het Gravensteen aan toe en "Defixiones, Will and Testament" belooft een van de meest unieke en opwindende optredens van dit jaar te worden. Het Gravensteen diende tijdens de heerschappij van Keizer Karel als gerechtshof. Het was tevens een plaats waar heksen werden gefolterd en tot de brandstapel veroordeeld. Keizer Karel knechtte zijn stad, installeerde de inquisitie en ambieerde de vernietiging van de co-existentie tussen joden, christenen en Arabieren in Spanje. Deze historische achtergrond lijkt wel speciaal voor Galàs geschreven.Sinds de "Plague Mass" uit 1990, Galàs' statement over het aids-tijdperk, wordt ze door tegenstanders steevast gebrandmerkt als sataniste. Zelf ziet ze zich als een moderne Cassandra die opkomt voor minderheidsgroepen. In "Defixiones, Will and Testament" laat ze zich leiden door verbannen dichters en kunstenaars die wegens hun ideeën gedwongen werden hun vaderland te ontvluchten. Teksten van onder meer Henri Michaux, Paul Celan en de Armeen Siamanto mengt Galàs met rembetika-songs, Griekse amanedhes, blues en gospels. Qua emoties evolueert ze tijdens haar optredens tussen intimiteit en woeste hysterie. Ze wentelt zich graag in klanken die de doorsnee luisteraar als onaangenaam ervaart. Haar vocale kracht is evenwel overweldigend. Over haar stembereik van drie en een halve octaaf heeft Galàs een volmaakte controle. Ze zong onder leiding van Iannis Xenakis en met Pierre Boulez z'n Ensemble InterContemporain, maar ook samen met bijvoorbeeld Nick Cave. Ze was ook te horen in soundtracks van films van onder andere Derek Jarman, Francis Coppola, Oliver Stone. Galàs mengt avant-garde met blues-, rock en folktradities. Haar eigen ervaringen met prostitutie en marginaliteit maken haar 'poëzie van de straat' levensecht. Haar kruistocht voor rechtvaardigheid en verdraagzaamheid uit ze in meeslepende klaagliederen en in door merg en been gaand geschreeuw. Halfnaakt en druipend van het bloed, gaat Galàs een confrontatie aan met de toeschouwer. Deze bewogen kunstenares laat niemand onberoerd.Diamanda Galàs in het Gravensteen te Gent op 11, 14, 16, 18, 20, 23, 25 en 27 september, telkens om 21 uur. Tickets via Vooruit: Tel. (09) 267. 28.28. PIET GOETHALS