De druk op de federale regering in het DHL-dossier werd de voorbije week weer fors opgevoerd. Dit keer zelfs met Europese steun.
...

De druk op de federale regering in het DHL-dossier werd de voorbije week weer fors opgevoerd. Dit keer zelfs met Europese steun. De Europese Commissie gaf op dinsdag 20 april de Duitse regering groen licht voor een subsidie aan het koerierbedrijf DHL, wist De Tijd te melden. Duitsland komt over de brug met 70,8 miljoen euro expansiesteun voor de bouw van een logistiek centrum op de luchthaven van Leipzig. De kandidatuur voor Zaventem als het nieuwe Europese sorteercentrum krijgt daarmee een fikse deuk. De omstreden investering - waarbij DHL duizenden banen in het vooruitzicht stelt - zorgt ook voor onrust in het al beladen dossier van de nachtvluchten. Het plafond van 25.000 nachtvluchten zou moeten worden opgetrokken tot minstens 34.000, wat erg gevoelig ligt in de Brusselse rand. Deutsche Post, het moederbedrijf van DHL, laat voorlopig niet in zijn kaarten kijken en zegt alleen dat een beslissing over de locatie in de herfst valt. Xavier De Buck, de woordvoerder van DHL België, merkt op dat de Duitse subsidie wel degelijk in het voordeel speelt van Leipzig. Hij herhaalde wel het officiële standpunt van DHL België, met Zaventem als eerste optie, op voorwaarde dat de expansie niet gehinderd wordt door 'wettelijke beperkingen'. Op de luchthaven stelt DHL bijna 2600 mensen tewerk. Intussen vreest de socialistische bediendevakbond BBTK voor een ontmanteling van de Belgische activiteiten. Volgens secretaris Hen-drik Vermeersch werd de voorbije week een dagelijkse vracht van 150 ton verplaatst van Zaventem naar Keulen. De directie bevestigt dit, maar zegt dat het alleen gaat om een optimalisatie van haar netwerk. Eerder schrapte DHL om dezelfde reden 450 banen in Diegem. Haar wereldwijde coördinatiecentrum verhuist naar Bonn, de hoofdzetel van Deutsche Post. Daarbij vallen 173 effectieve ontslagen. Tegelijk wordt het Europese coördinatiecentrum in Diegem versterkt met 100 tot 150 jobs, luidt het vergoelijkend bij DHL. De grootste fout die men kan maken rond Centraal-Europa is dat men de capaciteiten van de mensen daar zou onderschatten. Een van de openbaringen voor mij was dat er eigenlijk minder verschillen zijn dan hier nog algemeen gedacht wordt. Dat zal nog versnellen met de toetreding op 1 mei.( André Bergen, de directievoorzitter van KBC Bank, heeft vertrouwen in de Europese uitbreiding, in De Tijd)