Het koeriersbedrijf DHL, dat de komende jaren gevoelig wil uitbreiden, wenst dat alleen te doen in Zaventem (zie blz. 36). Als het DHL-voorstel op een njet stoot, hoeft een andere locatie in België niet. "Het is Zaventem of niets," aldus Peter Kruse, de gedelegeerd bestuurder van DHL Europa in De Tijd van maandag 26 januari. Daarmee voert het bedrijf de forcing, net als de buurtactiecomités overigens.
...

Het koeriersbedrijf DHL, dat de komende jaren gevoelig wil uitbreiden, wenst dat alleen te doen in Zaventem (zie blz. 36). Als het DHL-voorstel op een njet stoot, hoeft een andere locatie in België niet. "Het is Zaventem of niets," aldus Peter Kruse, de gedelegeerd bestuurder van DHL Europa in De Tijd van maandag 26 januari. Daarmee voert het bedrijf de forcing, net als de buurtactiecomités overigens. Op woensdag 21 januari stapten 150 inwoners van de Brusselse oostrand naar de rechter om hun nachtrust af te dwingen. Ze eisen de toepassing van de - strengere - normen van de Wereldgezondheidsorganisatie. Sinds vorige week kunnen vertrekkende vliegtuigen de nieuwe oostelijke routes gebruiken. Maar ook op het politieke front zorgde het dossier van de nachtvluchten andermaal voor politieke hoogspanning. Vooral de MR-volksvertegenwoordigers sabelden het beleid van minister van Verkeer Bert Anciaux ( Spirit) neer. Die roept op tot meer ernst in het debat. Voorts eist Anciaux een duidelijk engagement van DHL. Intussen raakten de gemoederen ook verhit omtrent de investeringen in de luchthaven van Deurne. De VLD en de SP.A ruziën met het Vlaams netwerk van ondernemingen ( Voka) over de bijdragen van de privé en de Vlaamse overheid in de ondertunneling van de Krijgsbaan. Die tunnel is nodig om veiligheidszones aan te leggen achter de startbaan - zonder dergelijke zones mogen vliegtuigen niet opstijgen. Het prijskaartje bedraagt bijna 29 miljoen euro, en volgens het Voka wil de overheid daar nu 6,25 miljoen euro minder in bijdragen dan aanvankelijk beloofd. De privatisering van Biac, de exploitant van de luchthaven van Zaventem, ziet er dan weer iets rooskleuriger uit. Enkele internationale spelers, waaronder de Franse industriële groep Vinci en de Australische groep Macquarie, zouden interesse tonen voor het dossier. De Belgische Staat, die nu nog 63,6 procent heeft in Biac, wil naar 30 procent. Verwacht wordt dat de privatisering pas in het najaar rond zal zijn. Ik ben gekant tegen elke vorm van subsidiëring, want zoiets verstoort de markt. Het lijkt me eerder de taak van de overheid om hier voor iedereen, dus zeker voor binnenlandse bedrijven of KMO's, een gunstig ondernemersklimaat te scheppen. Daar schiet onze overheid vandaag heel duidelijk tekort. We verliezen zelfs op alle vlakken de concurrentieslag met onze naaste buurlanden. ( Herman Van de Velde, gedelegeerd bestuurder van de gelijknamige lingeriefabrikant, vindt het niet gezond dat de overheid met premies zwaait om buitenlandse bedrijven aan te trekken, in Vacature)