Waarom vertrekt DHL?

Tienduizend extra jobs, waarvan 6300 rechtstreeks. Die belofte deed DHL in 2004 aan politiek België. De snelkoerier wou van Zaventem zijn intercontinentale knooppunt voor Europa maken. Maar het plan struikelde in het najaar van 2004 over het aantal nachtvluchten.
...

Tienduizend extra jobs, waarvan 6300 rechtstreeks. Die belofte deed DHL in 2004 aan politiek België. De snelkoerier wou van Zaventem zijn intercontinentale knooppunt voor Europa maken. Maar het plan struikelde in het najaar van 2004 over het aantal nachtvluchten. Die zestig nachtvluchten worden vanaf maandag 31 maart in Leipzig uitgevoerd. DHL verhuist zijn Europese hub naar die Oost-Duitse stad. Er werd een kwart miljard euro geïnvesteerd, goed voor 3500 banen. Leipzig wordt een van de drie grote wereldwijde knooppunten van DHL, naast Wilmington in de Verenigde Staten en Hongkong. Verdwijnt DHL helemaal uit Zaventem? Nee. Er verdwijnen nochtans 800 van de circa 2000 banen in Zaventem. Vooral de nv DHL Aviation, de vennootschap voor de hubactiviteiten, wordt sterk getroffen. Een vakbondsman verwoordde het zo: een sociaal drama, maar daarom nog geen catastrofe. Want DHL behoudt best wat activiteiten in Zaventem. Uiteraard worden de verdeelactiviteiten het sterkst ge- troffen. Die worden voortaan beperkt tot vrachtbehandeling in België, Luxemburg, het noorden van Frankrijk, en het zuiden van Nederland. Concreet krimpt het aantal nachtelijke bewegingen van zestig naar twintig. Maar daarnaast behoudt DHL Aviation de zeer belangrijke taak van het beheer en het management van het Europese netwerk. Vanuit Zaventem coördineren 800 werknemers onder meer de informatica, of de routeplanning voor de logistieke DHL- vloot in heel Europa. Ook de vliegroutes worden in Zaventem uitgestippeld. Bovendien behoudt DHL 400 banen voor de weliswaar verkleinde hubfunctie. Wat krijgen de afgedankte werknemers? Het sociale klimaat bleef de voorbije jaren, alle omstandigheden in acht genomen, vrij behoorlijk bij DHL. Vooreerst werd in 2005 een cao beklonken die werkzekerheid garandeerde tot 1 april 2008. Daarnaast zwol de post voorzieningen op de balans van DHL Aviation in 2006 naar 37,3 miljoen euro. Het boekjaar voordien was dat amper 163.000 euro. Dat bedrag gaat naar de afwikkeling van de verhuizing van de operationele activiteiten naar Leipzig. Ruim vijfhonderd werknemers maakten gebruik van een vrijwillige ontslagregeling, met een vertrekpremie. 43 mensen gingen met brugpensioen vanaf 52 jaar. Maar er resten dus nog 250 mensen die worden ontslagen. Voor hen wordt in outplacement en trainingen voorzien. Heeft de luchthaven alternatieven? Luchthavenuitbater The Brussels Airport Company ziet met het vertrek van de Europese hub van DHL een kwart van het vrachtvolume verdwijnen. Toch is CEO Wilfried Van Assche optimistisch. "Zoals we nu bezig zijn, met het aantrekken van nieuwe vrachtactiviteiten, zullen we dit gat heel snel opvullen", verklaarde hij vorig jaar aan Trends. De omzet- en winstbijdrage van DHL voor The Brussels Airport Company was beperkt. Want DHL was belangrijker voor de macro-economie dan voor de micro-economie van de luchthaven. Een derde van de vracht vliegt mee met 'gewone' luchtvaartmaatschappijen. (T) Door Wolfgang Riepl