Velen gaan dezer dagen naar het kerkhof met een pot chrysanten onder de arm. Maar de begrafenis van een dierbare betekent niet alleen een familiaal verlies. Het kan ook financieel leed veroorzaken. Een uitvaart kost al gauw 5000 tot 6000 euro, inclusief zerk, koffietafel en dergelijke. Niet iedereen heeft zoveel cash op de rekening staan. "Zelfs goede tweeverdieners sparen niet altijd. Lenen voor een uitvaart is geen zeldzaamheid", zegt Wim Delplace, commercieel directeur bij Dela België, een dochteronderneming van de Nederlandse coöperatieve Dela.
...

Velen gaan dezer dagen naar het kerkhof met een pot chrysanten onder de arm. Maar de begrafenis van een dierbare betekent niet alleen een familiaal verlies. Het kan ook financieel leed veroorzaken. Een uitvaart kost al gauw 5000 tot 6000 euro, inclusief zerk, koffietafel en dergelijke. Niet iedereen heeft zoveel cash op de rekening staan. "Zelfs goede tweeverdieners sparen niet altijd. Lenen voor een uitvaart is geen zeldzaamheid", zegt Wim Delplace, commercieel directeur bij Dela België, een dochteronderneming van de Nederlandse coöperatieve Dela. Anders dan in Nederland bestaat er in ons land geen traditie om een uitvaartverzekering af te sluiten. Nederland is op dat vlak een verzadigde markt. Delplace: "75 % à 80 % van de Nederlanders heeft een uitvaartverzekering en van de mensen die er geen hebben, is een kwart er wel in geïnteresseerd. Het potentieel is nog maar beperkt." Er zijn bij onze noorderburen vijf grote bedrijven actief in de uitvaartbranche. Dela claimt het marktleiderschap en staat vooral sterk in het zuiden. In ons land is de situatie omgekeerd. Volgens Delplace heeft 8 tot 10 % iets geregeld. Sommige mensen die wat ouder worden, houden ergens een enveloppe voor het geval dat. "Of ze hebben hun uitvaart van tevoren betaald. Of ze hebben een kleine levensverzekering die een deel van de begrafeniskosten dekt." Het blijft raden naar de reden voor die situatie. Verzekeringsmaatschappijen hebben er nooit een speerproduct van gemaakt. Marysia Kluppels, marketing & communication manager van Dela in ons land, zegt dat de andere maatschappijen een uitvaart- verzekering als een nicheproduct zien, naast andere verzekeringen: "België is ook niet echt een verzekeringsland. Maar dit is een verzekering die je ooit nodig zal hebben. Een auto- of brandverzekering sluit je af in de hoop er nooit een beroep op te moeten doen." Volgens Kluppels is er vandaag ook meer een cultuur van geld uitgeven en minder van denken aan de dag van morgen. Dela heeft 220.000 klanten in ons land. De maatschappij is sinds 1989 actief op de Belgische markt. Hoe bewerkt Dela de markt? Dat gebeurt onder meer met Koen Wauters. De beeltenis van de zanger van Clouseau siert reclamepanelen van vier vierkante meter. En hij is te zien in een serie van vier billboardspotjes van vijf seconden tijdens de uitzendingen van de VTM-soap Familie. Dela heeft sinds juni 2006 een samenwerking met de zanger. Daarvoor was de firma onder meer sponsor van de Rode Duivels en van programma's op Sporza (bij de uitzendingen van het wereldkampioenschap motorcross). Dat moest de naambekend- heid van Dela verhogen. Voor een uitvaartverzekering ligt de promotie door een BV niet voor de hand. Wim Delplace meent dat de zanger een voorbeeldrol heeft voor jonge gezinnen. "Hij is ook een familieman. Mensen spiegelen zich aan hem. Hij draagt onze boodschap uit en gelooft erin. Vóór de lancering hebben we een hele vragenlijst opgesteld. Die konden we weggooien. Het zat allemaal al in zijn hoofd." De najaarscampagne loopt nu ten einde. In oktober waren er radiospotjes op Radio 2 en Donna in Vlaanderen en op Bel-RTL en Nostalgie in Wallonië. De campagneperiode hangt samen met Allerheiligen en Allerzielen. Na 1 november stopt de campagne, omdat de boodschap botst met de sfeer van de feestmaanden. In het voorjaar loopt de campagne in maart. "Ook rond Pasen en in de zomermaanden wil je niets met uitvaarten te maken hebben", aldus Delplace. In oktober ging er een mailing van 500.000 exemplaren de deur uit. Ook daarin duikt Koen Wauters op. De consumenten kunnen ermee naar hun makelaar stappen of zelf de website van Dela raadplegen. Er zijn geen media die een reclame-uiting van Dela geweigerd hebben. "Ik zou dat ook erg vinden", zegt Delplace. "Een uitvaart is een deel van het leven." Dat geldt ook voor de manier waarop Dela naar buiten treedt. In de nieuwe huisstijl gebruikt de verzekeraar levendige kleuren. "Dela is een bedrijf van en voor mensen die in het leven willen staan", aldus Kluppels. "De dood maakt deel uit van het leven. We gebruiken daarom niet de beelden die de mensen associëren met een overlijden. Geen dode bomen, geen vallende bladeren. Nee, Dela wil de opgaande zon zijn." Maar zo ver als in Nederland gaan we nog niet. Enkele jaren geleden plaatste een uitvaartverzekeraar daar een affiche met de vraag: 'Is er nog koffie na de begrafenis?'. Met andere woorden: is de dekking hoog genoeg om koffie te schenken? Een ander bedrijf stuurde prille twintigers een mailing met de boodschap dat ze zelf konden kiezen in welke coole auto ze begraven wilden worden. Ad van Poppel