Deze veiling neemt zich niet au sérieux’

Als het gerenommeerde veilinghuis Pierre Bergé & Associés al opgezette dieren, everzwijnenpels en andere chaletdecoratie begint te veilen, dan moet er iets aan de hand zijn. Is hun ‘Shabby Chic’-veiling – nu maandag 29 maart – een gedurfde verjongingsstrategie? Of eerder dom imagoverlies?

Shabby Chic’ betekent letterlijk ‘nonchalante chic’. Niet meteen twee adjectieven waarmee we een doorsneeverkoop bij het Brusselse veilinghuis Pierre Bergé associëren. Ook de aankondiging van ‘Shabby Chic’ gebeurde niet op de geijkte manier: de traditionele glossy cataloog met geïntegreerde bestelbon is voor de gelegenheid vervangen door een dubbelgevouwen krantje met op de cover een everzwijnpoot (die een potloodetui blijkt te zijn). Wie het krantje doorbladert, vindt achteraan de aankondiging van een veiling voor vintage Scandinavisch design. Duidelijk gericht op hetzelfde publiek. En binnenin vinden genodigden een flyer met de uitnodiging voor de ‘Shabby Party’, de previewreceptie in dresscode ‘Country Glamour’ mét dj. Onnodig te zeggen dat deze jeugdige aanpak compleet not done is in de veilingsector.

Wie de objecten in het krantje zelf onder de loep neemt, ontdekt narwalshoornen, een antieke paspop, stoelen van hertengeweien, oude apotheekurnen, een zebrapoot in de vorm van een asbak, een kop van een Siamese koe, een everzwijntapijt en een reeks opgezette dieren genre pelikanen, apen, kogelvissen en zelfs uilen. Allemaal curiosa die je – weliswaar na enige tijd speuren – bij de betere antiquair en brocanteur kan vinden. En die je zeker niet verwacht bij een veilinghuis als Bergé.

Waagt Bergé geen te grote gok met dit initiatief zonder enige artistieke ambitie? Zorgt deze kwaliteitsverlaging niet voor imagoschade? Voor tekst en uitleg kloppen we aan bij Esther Verhaeghe de Naeyer, de bedenkster van de Shabby Chic-veiling. Bij Bergé is ze verantwoordelijk voor Business Development. Samen met topman Frédéric Chambre stippelt ze de toekomstige koers van het huis uit.

“We moeten ons differentiëren van andere grote veilinghuizen door de zaken anders aan te pakken. Het heeft geen zin dat we met twintig grote spelers op dezelfde kunst- en antiekverzamelaars mikken. Veilinghuis Bergé wil jong, dynamisch, vernieuwend en baanbrekend zijn. ‘Shabby Chic’ is geen veiling die zichzelf au sérieux neemt. Al geef ik wel toe dat deze veiling in onze Parijse hoofdzetel niet mogelijk zou zijn. Daarvoor zijn de stukken te weinig prestigieus. Te shabby. In België is er wel een markt voor dit soort originele objecten. Belgen houden van eclectische interieurs met een hoek af.”

Decohoek

Tijdens de kijkdagen van ‘Shabby Chic’ worden de ruim 500 objecten stijlvol gecombineerd in uitgekiende decohoekjes. “Alles is hier te koop. De kijkers die geïnspireerd zijn om deze look thuis of in hun buitenverblijf te kopiëren, kunnen dat perfect. Objecten of kunstwerken presenteer je best in een interieuromgeving, waar je uiteenlopende stijlen perfect kan combineren. Dat heb ik geleerd toen ik voor Axel Vervoordt werkte.”

Tijdens de jongste TEFAF-beurs in Maastricht stak Vervoordts stand er qua eclectische inrichting weer met kop en schouders bovenuit. De Antwerpse kunsthandelaar-decorateur begrijpt als geen ander dat door ‘de kunst van het combineren’ sommige minder waardevolle objecten toch begerenswaardig worden. ‘Shabby Chic’ is natuurlijk ook geïnspireerd op de roemruchte Yves Saint Laurent-veiling in 2009. Toen herbouwden de verantwoordelijke veilinghuizen Christie’s en Pierre Bergé het interieur van Yves Saint Laurents Parijse appartement volledig na op de kijkdagen in Grand Palais. Het gevolg laat zich raden: op de veiling werden ‘shabby chique’ souvenirobjecten zonder enige artistieke waarde verkocht voor waanzinnig hoge prijzen.

Is dat ook de bedoeling van Bergé voor deze veiling? “De kwaliteit van de stukken valt gewoonweg niet te vergelijken. Pas op, we verkopen geen brol. Alle objecten zijn gekeurd en hebben een zekere waarde. Maar de omzet die deze veiling zal genereren, zal veel kleiner zijn dan die van een normale kunst-, artpremier- of antiekveiling. Deze verkoop is een imago-experiment van Bergé. Het doel is om een jonger publiek aan te trekken dat interesse heeft in betaalbare, mooie objecten zonder enige artistieke pretentie. De veiling is ook bedoeld voor mensen die originele objecten zoeken voor de decoratie van hun tweede verblijf.”

Voor de tweede Shabby Chic-veiling, die voorlopig rond eindejaar staat ingepland, wil Esther Verhaeghe de Naeyer graag inpikken op de kerstsfeer. “Oude ski’s, oude kerstdecoratie, ik zie het al helemaal voor mij”, zegt ze.

Beieren

Strikt genomen worden op Shabby Chic geen kunstwerken, maar decoratieve interieurobjecten verkocht. Zeldzaam of uniek zijn ze meestal niet. Duur evenmin, al valt nog af te wachten hoe driftig erop geboden wordt. De richtprijzen variëren van 50 euro (voor een gebeeldhouwde wandelstok) tot 25.000 euro (voor de twee narwalshoornen) en minstens het dubbele voor de complete inboedel van een Franse, negentiende-eeuwse apotheek.

Esther Verhaeghe de Naeyer kreeg het idee voor de veiling zo’n half jaar geleden. “Shabby Chic is autobiografisch”, geeft ze toe. “Het is de stijl die ik zelf het liefst zie. Ik woon wel in Brussel, maar ik kom eigenlijk van Beieren, waar die chaletstijl bon ton is. Shabby heeft voor mij de connotatie van gemoedelijk, landelijk, origineel, nostalgisch, verrassend, non-conformistisch en eclectisch. Niet oppervlakkig en zeker niet kitscherig.”

Wat haar favoriete stuk uit de cataloogkrant is? “De stolp met opgezette vlinders zou niet misstaan in mijn huis. Maar als ik het advies van mijn kinderen volg, koop ik de wandelstok, gemaakt van haaienvinnen. Ze noemen hem de piratenstaf. Grappig toch?”

SHABBY CHIC, OP MAANDAG 29 MAART OM 16 UUR BIJ PIERRE BERGé & ASSOCIéS, GROTE ZAVEL 40, BRUSSEL.

DONDERDAG, VRIJDAG EN ZATERDAG IS ER EEN KIJKMOMENT TUSSEN 10 EN 18 UUR; OP ZONDAG VAN 10 TOT 15 UUR. DE CATALOOG IS OOK ONLINE RAADPLEEGBAAR OP www.pba-auctions.com

Door Thijs Demeulemeester

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content