Het management van Kinepolis is op jacht. Het jaagt daarbij niet alleen op klein wild -- zoals de bioscoop Mégaroyal in de buurt van Lyon, die het onlangs heeft overgenomen -- het heeft ook grote prooien in het vizier. Na de overname van Wolff Bioscopen vorig jaar, waarmee Kinepolis in één klap negen bioscoopcomplexen en twee nieuwbouwprojecten in Nederland verwierf, bereikte het onlangs ook een deal met Utopolis. Die groep baat dertien bioscopen uit in Luxemburg, Nederland, Frankrijk en België, en is goed voor een extra 3,4 miljoen bezoekers en 41 miljoen euro omzet per jaar. Naast die overnames investeert Kinepolis in nieuwbouwprojecten in Breda, Utrecht en Brétigny-sur-Orge in de buurt van Parijs. Na jaren van consolidatie en schuldenafbouw is de Belgische bioscoopgroep duidelijk weer de weg van de expansie ingeslagen.
...

Het management van Kinepolis is op jacht. Het jaagt daarbij niet alleen op klein wild -- zoals de bioscoop Mégaroyal in de buurt van Lyon, die het onlangs heeft overgenomen -- het heeft ook grote prooien in het vizier. Na de overname van Wolff Bioscopen vorig jaar, waarmee Kinepolis in één klap negen bioscoopcomplexen en twee nieuwbouwprojecten in Nederland verwierf, bereikte het onlangs ook een deal met Utopolis. Die groep baat dertien bioscopen uit in Luxemburg, Nederland, Frankrijk en België, en is goed voor een extra 3,4 miljoen bezoekers en 41 miljoen euro omzet per jaar. Naast die overnames investeert Kinepolis in nieuwbouwprojecten in Breda, Utrecht en Brétigny-sur-Orge in de buurt van Parijs. Na jaren van consolidatie en schuldenafbouw is de Belgische bioscoopgroep duidelijk weer de weg van de expansie ingeslagen. Beleggers die het aandeel al lang in portefeuille hebben, herinneren zich dat de vorige expansieperiode van Kinepolis in de jaren negentig eindigde in een debacle. Na de beursgang in 1998 investeerde de groep in grote bioscoopcomplexen in Frankrijk, Spanje en Polen. Kinepolis zette ook voet aan de grond in Duitsland via een minderheidsbelang in de bioscoopgroep Cinemaxx. Dat draaide verkeerd uit: door de verslechtering van de Duitse bioscoopmarkt begin jaren 2000 dook het bezoekersaantal van Cinemaxx naar beneden, wat leidde tot een winstwaarschuwing. Kinepolis boekte zijn positie in Cinemaxx al in 2001 af, maar verkocht zijn resterende belang pas in 2009. De snelle expansie en het Duitse debacle sloegen een diep gat in de financiën van de groep. Het management van Kinepolis heeft lessen getrokken uit dat avontuur. De financiële situatie van de groep is drastisch verbeterd. Na het Cinemaxx-fiasco in 2001 torste Kinepolis 277 miljoen euro financiële schulden, tegenover een eigen vermogen van 72 miljoen euro. Eind vorig jaar stonden 136 miljoen euro aan financiële schulden tegenover een eigen vermogen van 105 miljoen euro. De financiële toestand had er nog beter kunnen uitzien, maar Kinepolis heeft er de voorbije vijf jaar voor gekozen zijn aandeelhouders te trakteren op royale dividenden en een kapitaalvermindering. Daarnaast is het bedrijfsmodel van de bioscoopgroep aanzienlijk verbeterd. In 2001 haalde Kinepolis 90 procent van zijn omzet uit de verkoop van filmtickets, popcorn, snoep, drank en merchandising. Vandaag is de omzet van de bioscoopbezoekers gedaald naar 75 procent, en haalt Kinepolis meer omzet uit bedrijfsevenementen en de verhuur van zijn aanzienlijke vastgoedportefeuille. Zo is de omzet minder afhankelijk van externe factoren, zoals de kwaliteit van het filmaanbod of het weer. Bovendien slaagt de groep erin meer omzet te halen uit zijn bezoekers. Terwijl de bioscoopgangers in 2001 gemiddeld 7,5 euro per bezoek uitgaven, is dat vandaag 10 euro. Ze betalen meer voor een ticket (+21 % in vergelijking met 2001), maar geven vooral meer uit aan popcorn, snoep en drank (+78 %). Ook een nieuwe programmering, met films die op verschillende tijdstippen beginnen, had een grote impact op het bestedingsgedrag. De expansie in Nederland zal die gemiddelde uitgaven verder doen stijgen, want Nederlanders geven in de bioscoop meer uit dan de Belgen, de Fransen en de Spanjaarden. De nieuwe expansiefase gaat uit van het afgeslankte en rendabelere bedrijfsmodel. De winstmarges die Kinepolis haalt, liggen vaak hoger dan bij de concurrentie. Dat was de voorbije jaren een belangrijke drijfveer voor de sterke stijging van de beurskoers. Dankzij de diversificatie van de inkomsten en de hogere opbrengsten per bezoeker, in combinatie met kostencontrole (bijvoorbeeld via zelfbedieningswinkels), haalt Kinepolis een brutobedrijfswinstmarge (ebitda-marge) van 30 procent. Utopolis heeft een ebitda-marge van 18 procent. Kinepolis zal de fout met Cinemaxx niet willen herhalen en daarom bij elke overname voor een volledige controle gaan, om zijn eigen recept op te leggen. De nieuwe expansie van Kinepolis is beperkt in omvang -- het management mikt op 100 miljoen euro aan nieuwbouwprojecten en overnames -- en concentreert zich op een klein aantal landen. De groep versterkt haar positie in België, Frankrijk en Spanje, terwijl de overname van Wolff Bioscopen vorig jaar en van Utopolis dit jaar Nederland en Luxemburg toevoegt aan het rijtje kernlanden. Vooral de expansie in Nederland, waar bezoekers gemiddeld meer uitgeven, is veelbelovend. Toch blijven aandeelhouders het beste alert. De toestand in Frankrijk en Spanje is allerminst rooskleurig. Beide landen kampen met een hoge werkloosheid, waardoor de bioscoopgangers er minder spenderen. Bovendien is Kinepolis in die landen sterk afhankelijk van de kwaliteit van het lokale filmaanbod. Dat kampt vooral in Spanje met de financiële gevolgen van de crisis. De ruimte voor een expansie in België is beperkt. Utopolis baat vier bioscopen uit in ons land. De vraag is of de Belgische concurrentiewaakhond Kinepolis niet zal verplichten die deels of helemaal van de hand te doen. De groep is hier al zeer dominant. Ze deed al heel wat stof opwaaien toen ze eigenaar werd van een gebouw in Brussel waar een bioscoop van concurrent UGC is gevestigd. Voor aandeelhouders wordt het de komende jaren belangrijk naast de schuldgraad ook de evolutie van de winstmarge in het oog te houden. Het succes van de nieuwe expansie zal afhangen van de mate waarin Kinepolis zijn bedrijfsmodel kan kopiëren naar de overgenomen bioscopen, zonder dat de kosten uit de hand lopen. Enkel als de winst minstens even snel stijgt als het bezoekersaantal, kan Kinepolis het Cinemaxx-spook definitief verjagen. Mathias NuttinHet succes van de nieuwe expansie zal afhangen van de mate waarin Kinepolis zijn bedrijfsmodel kan kopiëren naar de overgenomen bioscopen.