Hedendaags traditionalisme'. Voor wie de fraaie cataloog van Maat even doorbladert, zal het meteen duidelijk worden waar het interieurarchitect Carlo Seminck en architect Stefaan Platteau, de twee Gentse founding fathers en zaakvoerders van Maat, om draait. Ze willen stijlvolle meubelen creëren waarin je met comfortabel gemak de hand van de vakman kunt bespeuren, maar die tegelijk compromisloos hedendaags ogen.
...

Hedendaags traditionalisme'. Voor wie de fraaie cataloog van Maat even doorbladert, zal het meteen duidelijk worden waar het interieurarchitect Carlo Seminck en architect Stefaan Platteau, de twee Gentse founding fathers en zaakvoerders van Maat, om draait. Ze willen stijlvolle meubelen creëren waarin je met comfortabel gemak de hand van de vakman kunt bespeuren, maar die tegelijk compromisloos hedendaags ogen. Een voorbeeld? Neem de massief eiken eettafel uit Collection 01. Doen de uitgepuurde esthetiek, de elementaire vormentaal en de rudimentaire constructie misschien het woord 'minimalisme' door uw hoofd spoken, dan laten het spel met de grillige textuur, de uitnodigende sierlijkheid en de genereuze afmetingen spontaan een breugeliaans eetfestijn vermoeden. Hoeft het te verbazen dat de sober vormgegeven cataloog opent met een afbeelding van Brueghels 'Boerenbruiloft'? "Het is belangrijk om je roots niet te verloochenen," legt Seminck uit. "Zelfs al willen we een meubelcollectie ontwerpen die een tijdloos en universeel karakter uitstraalt. Tenslotte heeft België een enorm rijke, ambachtelijke traditie wat eikenhouten meubels betreft. En daar mogen we best een beetje trotser op zijn. Weet je waarom Italië altijd als hét designland bij uitstek wordt geciteerd? Omdat ze beter of creatiever zijn? Wel neen. Omdat ze het chauvinisme hebben dat ons ontbeert om ons mondiaal te promoten." Bij Maat - niet toevallig een Vlaams klinkende naam - koesteren ze hun culturele erfenis. Die vind je trouwens niet alleen terug in hun voorkeur voor massief eik - de houtsoort die Vlaamse woonkamers sinds jaar en dag aankleedt - maar ook in de innovatief ogende ontwerpen van Carlo Seminck en Geert Pauwels, voorlopig de enige twee designers van Maat. Let maar eens op het strak gestileerde en rustiek zwart uitgeborstelde bed uit Pauwels' Collection 03: geen laag-bij-de-grondse plankenconstructie, zoals het modieuze oriëntalisme dat de jongste jaren voorschrijft, maar een meer dan tachtig centimeter boven de grond oprijzend bed. "Geef toe. Het doet onmiddellijk denken aan die ouwe bedden uit grootvaders tijd," lacht Platteau. "Het ademt een zekere nostalgie uit. En toch ziet het er volstrekt hedendaags uit. Maat tracht dan ook geen concepten heruit te vinden, maar wel innoverende technieken, speelse knipogen en eigentijdse accenten te enten op traditioneel meubeldesign. Respect voor traditie betekent immers niet hetzelfde als ouwe meubelen of stijlen zomaar kopiëren. Wat wij doen, is moderne meubelen een 'ziel' inblazen."De gevel van het studiobureau van Maat, een prachtig oud pand dat zich in hartje Gent bevindt, wordt bekroond met een grijze siersteen waarop te lezen staat: 'Maat. Founded 20.02.2002. ' Toch vind je hun meubelen pas sinds enkele maanden in de betere designwinkel. En dat voorlopig op vijftien adressen, verspreid over heel Vlaanderen én eentje in Wallonië. Zijn Seminck en Platteau dan toch niet zo internationaal georiënteerd als hun collectie laat uitschijnen? "Het opstarten van een eigen meubellijn vergt tijd," relativeert Platteau. "Voorlopig hebben we een verdeler voor de Benelux en straks komt daar allicht nog iemand voor Duitsland bij. Natuurlijk mikken we zo breed en zo hoog mogelijk, maar in deze fase willen we onszelf niet voorbij hollen. De eerste reacties zijn veelbelovend, maar toch moeten we nog eventjes afwachten of de klanten wel volgen."Aan ambachtelijkheid en weldoordacht design hangt immers een prijskaartje vast. En het moet gezegd: dat is bij Maat niet goedkoop. Zo betaalt u al gauw 3300 euro voor een ruime eettafel (drie meter lang, 110 cm breed) of 1000 euro voor een koffietafel. Niettemin tracht het collectief de prijzen doelbewust te drukken. Zo wordt een flink stuk van het productieproces gestandaardiseerd, ook al blijven er telkens vakkundige mensenhanden aan te pas komen. Tenslotte is het ook weer niet de bedoeling dat honderden stuks tegelijkertijd van de atelierband komen gerold. In ieder geval staan bij Maat concept, materiaal en culturele referentie - van Brueghel tot Donald Judd - steeds in functie van comfort en gebruiksgemak. Wie zichzelf hiervan wil overtuigen, kan straks in oktober terecht bij hun stand op Interieur 2004. Afspraak in de Hallen van Kortrijk? Dave Mestdach