Jan Ponnet (35), CEO Foresco Packaging: 'STEEK TIJD IN WAT HET VERSCHIL MAAKT'

Nadat burgerlijk ingenieur en licentiaat TEW (KU Leuven) Jan Ponnet enkele jaren als consultant voor Bain & Company advies had gegeven aan bedrijven, wilde hij aan de andere kant staan. Hij vond een partner in Cedric De Quinnemar, die hij ontmoette tijdens een opleiding aan de Franse businessschool Insead. In 2009 namen ze hun eerste bedrijf over: de Genkse verpakkingsspecialist Foresco Packaging.
...

Nadat burgerlijk ingenieur en licentiaat TEW (KU Leuven) Jan Ponnet enkele jaren als consultant voor Bain & Company advies had gegeven aan bedrijven, wilde hij aan de andere kant staan. Hij vond een partner in Cedric De Quinnemar, die hij ontmoette tijdens een opleiding aan de Franse businessschool Insead. In 2009 namen ze hun eerste bedrijf over: de Genkse verpakkingsspecialist Foresco Packaging. "We hebben alles toegepast wat we hadden geleerd. Vooral het eerste jaar hebben we veel geprofessionaliseerd en veranderd. Het kwam erop aan kosten te besparen zonder dat de organisatie er last van had. Om een voorbeeld te geven: vroeger betaalden we om van ons houtafval af te komen, nu verkopen we het." Foresco investeerde tegelijk in groei, waardoor de omzet in drie jaar steeg van 15 naar 25 miljoen euro. Een collega omschrijft Ponnet als een zeer intelligente en ambitieuze man met een aangename persoonlijkheid, die zich in ieders denkwereld kan inleven. "Hij weet zijn personeel te motiveren om zijn doelstellingen te halen." De Antwerpenaar bouwde zijn rol in Foresco af om nieuwe dingen te doen. Begin vorig jaar namen Ponnet en De Quinnemar een bedrijf over in een totaal andere sector. Gigue ontwerpt en verkoopt dameskleding en kampte met een opvolgingsprobleem. Nu zoekt het duo een derde onderneming om over te nemen. De twee partners zetten voor elk bedrijf een afzonderlijke structuur op waarin ze voor de helft aandeelhouder zijn. Ponnet leidt Foresco en De Quinnemar Gigue, maar ze weten heel goed wat er in elkaars bedrijf gebeurt. "We zijn perfecte sparringpartners, omdat we elkaar goed aanvullen. Mijn partner zal vaker proberen de risico's te vermijden, terwijl ik meer de nadruk leg op kansen om in te investeren. Het is goed een bedrijf van die twee kanten te bekijken." Jan Ponnet woont samen en houdt van golf, voetbal en lopen. Het advies van Jan Ponnet: verspil geen energie. Jan Ponnet vindt het belangrijk zijn tijd niet te verspillen aan zaken die het verschil niet maken. "In Foresco zal ik nu mijn tijd uitsluitend besteden aan het identificeren en opvolgen van verbeteringen, waardoor we efficiënter en klantgerichter kunnen werken. De dagelijkse operaties verlopen nu erg vlot. Ik hoef er weinig tijd in te steken, terwijl ze een jaar geleden nog het merendeel van mijn tijd vroegen. Wat maakt dan wel het verschil? De juiste mensen vinden die in de organisatie het verschil kunnen maken. In Foresco is dat gebeurd." Handelsingenieur (Ufsia) Annik Penders werd vorig jaar partner van de consultant Boston Consulting Group (BCG), maar dat was niet vanzelfsprekend. "Sinds 2007 was ik al principal, maar op weg naar het partnership heb ik de industrieën waarin ik werk omgegooid." Penders heeft een Vlerick-MBA op zak en werkt voor BCG in de Verenigde Staten. Terwijl ze vroeger gespecialiseerd was in consumentengoederen, richtte ze zich vlak nadat ze principal was geworden op het verzekeringswezen en de gezondheidszorg. Die ommezwaai bewijst dat de Antwerpse uitdagingen opzoekt om door te groeien, want en cours de route van sectoren veranderen is niet de norm. Haar aanpak bleef dezelfde: sterk analytisch werk combineren met concrete oplossingen die ze samen met de klant uitwerkt. Een collega omschrijft haar als een zeer gedreven en actiegericht persoon. "Ze heeft een doel voor ogen en streeft dat systematisch na. Ze investeert ook graag en veel in de mensen die met haar samenwerken, zowel in BCG als bij het klantenteam." Hoe valt de rol als partner mee? "Het grote verschil tussen partner en principal zijn is dat je als partner je eigen business moet creëren. Voor het overige doe ik nog altijd hetzelfde: ik maak tijd voor mijn klanten en probeer goede oplossingen te bedenken voor hun problemen." De reden waarom Penders vijf jaar geleden haar sectoren veranderde, is dat ze zo meer in België kan werken. Zij en haar man, Open Vld-minister Alexander De Croo, kregen vorig jaar een tweede kindje en ze wilde een manier vinden om haar drukke baan te combineren met het goed gevulde leven van een moeder. "Het was belangrijk een model te vinden waarbij ik mijn carrière bij BCG kon laten samengaan met mijn kinderen. Ik werk 80 procent - niet op vrijdag." Volgens Penders wordt dat goed aanvaard in haar bedrijf. "BCG is een open bedrijf en zulke flexibele modellen zijn goed om meer vrouwen aan te trekken." Als ontspanning gaat Annik Penders zwemmen of shoppen met vriendinnen. Voor mandaten buiten BCG heeft ze geen tijd en dat vindt ze jammer: "Ik wil later graag nog iets doen dat een sociale impact heeft." Het advies van Annik Penders: sta dicht bij je mensen. "Ik wil weten wat mijn medewerkers motiveert en wie ze zijn. Dan begrijp je beter waarom iemand iets goed of minder goed doet. Ik geef ook iedereen in het team zijn eigen rol en we vergaderen voortdurend om samen naar oplossingen te zoeken voor klanten." Wanneer u dit leest, heeft Lionel Desclée nog maar net zijn koffers uitgepakt in de VS. De voormalige Vice President Operations & Development van Tom & Co is aangesteld tot Vice President Finance van Delhaize in de VS. Hij wordt de rechterhand van de plaatselijke financieel directeur van de groep, die supermarktketens als Food Lion en Hannaford onder zijn hoede heeft. Desclée noemt zich graag "een financiële doener bij Delhaize", de groep waar hij tot nog toe het grootste deel van zijn carrière heeft doorgebracht. Na twee jaar als corporate banker bij ING in Zwitserland te hebben gewerkt, ging hij voor Delhaize projecten beheren in financiële departementen in Oost-Europese landen. Twee jaar later verkaste Desclée naar het Brusselse hoofdkantoor van de groep. Als manager Process & Efficiency ging hij er op zoek naar synergieën tussen de Europese filialen. Een jaar later werd hij bij Delhaize Belgium Senior Manager Financial Investments & Working Capital in een nieuwe afdeling, die de opdracht kreeg investeringen zo optimaal mogelijk toe te wijzen en de cashflow van het bedrijf zo goed mogelijk te beheren. Desclée en zijn medewerkers werden door CFO Magazine verkozen tot Best Finance Team van 2010. Desclée was ook betrokken bij de oprichting van Red Market, de discountformule van Delhaize. "Ik ga graag op het terrein om de impact van een beslissing te meten", legt hij uit. Daarom polste hij eind 2010 of hij kon overstappen naar Tom & Co, de dierenspeciaalzaak van de groep. Als VP Operations & Development zette hij er zijn schouders onder twee grote dossiers: de herpositionering van de keten, die stilaan vruchten begint af te werpen, en de heropstart van Tom & Co in Frankrijk, waar eind 2011 een eerste testwinkel opende. Zijn opdracht bij Tom & Co zou drie jaar duren, maar Desclée kon onmogelijk neen zeggen tegen het voorstel naar de VS te trekken. Het advies van Lionel Desclée: ken uw dossiers. "Wees niet bang je in een dossier in te graven voor je die zaak bekijkt. Je weet dan waarover je spreekt en het levert je nog respect op ook." De carrière van Sophie Remy begon vrij klassiek: na haar studie handelsingenieur aan Solvay startte ze bij Deloitte als business consultant. "Ik leerde er veel over projectbeheer, maar ik bleef vijftien maanden bij dezelfde klant, wat oorspronkelijk niet de bedoeling was. Bovendien zag ik me veeleer doorgroeien in de richting van marketing, want daar had ik al tijdens mijn studie voor gekozen." Dus trok ze naar Delfood, een zusterbedrijf van Delitraiteur. Ze bleef er zes jaar en combineerde op het einde projectbeheer met category management, eerst voor de zoetwaren en later ook voor de zoutwaren. "Toen de twee eenheden almaar meer uit elkaar groeiden, stelde het management me voor meer te focussen op Delfood, dat in hoofdzaak een groothandel is. Terwijl ik me net meer op de consument wilde richten. Ik besloot dat het tijd was voor iets anders." Remy trad in dienst bij Press Shop, waar ze projecten mocht opzetten voor het foodassortiment van de keten. "Zo lanceerde ik het concept van de Panos-corners in de Press Shops", vertelt de moeder van drie. Na een grote herstructurering evolueerde haar taak. Het directieteam veranderde bijna helemaal en het bedrijf nam de naam van het hoofdkantoor over. Het heet nu LS (Lagardère Services) Travel Retail. "Zo willen we aangeven dat we meer zijn dan Press Shop. Ons portfolio omvat ook Relay (krantenwinkels in luchthavens en stations, nvdr.) en distributieketens als One Minute en Hubiz. Ik werk nu als marketing director. Die baan geeft me de kans nationale marketingacties te ontwikkelen, zoals The shop race, een wedstrijd die Press Shop dit voorjaar veel buzz opleverde: klanten mochten in het aantal seconden dat overeenkwam met het bedrag van hun kasticket zo veel producten meenemen als ze maar konden. " Het advies van Sophie Remy: vaar op je eigen kompas. "Weet welke richting je uit wilt en zorg dat je er zelf komt, in plaats van te denken dat je professionele omgeving je erheen zal leiden." TEKSTEN: REDACTIE TRENDS