Hartmut Spitaels (32), managing director 3Win - 'MAAK EEN FINANCIERINGSCOCKTAIL'

Sinds Hartmut Spitaels afstudeerde als bio-ingenieur, heeft hij nog maar voor één bedrijf gewerkt. Dat heeft drie redenen: hij wist wat hij wilde, zijn eerste baan was een schot in de roos en de hightechstart-up 3Win is nog altijd in volle opbouw. "Toen ik nog student was, droomde ik er al van bij een medisch-technologische start-up terecht te komen. Dankzij een hoogleraar aan de KU Leuven was ik vanaf het begin betrokken bij 3Win. Wat me erg aanspreekt in dit bedrijf, is de dynamische omgeving. Die vind je veel minder bij andere ondernemingen, waar veel dingen al in de plooi zijn gevallen."
...

Sinds Hartmut Spitaels afstudeerde als bio-ingenieur, heeft hij nog maar voor één bedrijf gewerkt. Dat heeft drie redenen: hij wist wat hij wilde, zijn eerste baan was een schot in de roos en de hightechstart-up 3Win is nog altijd in volle opbouw. "Toen ik nog student was, droomde ik er al van bij een medisch-technologische start-up terecht te komen. Dankzij een hoogleraar aan de KU Leuven was ik vanaf het begin betrokken bij 3Win. Wat me erg aanspreekt in dit bedrijf, is de dynamische omgeving. Die vind je veel minder bij andere ondernemingen, waar veel dingen al in de plooi zijn gevallen." 3Win, dat een 'hersenpacemaker' heeft ontwikkeld voor patiënten die aan de ziekte van Parkinson lijden, moest zich na de lange onderzoeksfase omturnen tot een commercieel bedrijf. De weg naar die commercialisering was niet vanzelfsprekend. "Het was stresserend om voldoende financiële middelen te vinden voor de ontwikkeling van ons product. We moesten zowel de crisis van 2009 als die van 2011 doorspoelen." Om zich te ontspannen zoekt de Leuvenaar graag het avontuur op. "Ik heb kicks nodig. Ik ben een fervente kitesurfer. Na mijn studie heb ik trouwens een jaar rond de wereld gereisd. Ik heb toen heel wat avonturen beleefd. Daardoor kan ik nu rustig met mijn carrière bezig zijn en zal een midlifecrisis zich niet snel doen voelen." Het advies van Hartmut Spitaels: maak een financieringscocktail. "Start-ups moeten voor hun financiering over een soort van financiële loopband. Je begint met vrienden, familie en gekken; je stapt over naar soft money van overheidsinstellingen zoals het agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT) en de Participatiemaatschappij; en daarna haal je geld op bij businessangels. Ten slotte kom je uit bij risicokapitaalfondsen (venture capital). Toen we daaraan toe waren, zaten we met ons bedrijf niet in de juiste fase. Daardoor moesten we terugvallen op de andere kanalen. Eigenlijk moet je een cocktail maken met de financieringsmogelijkheden die voorhanden zijn. Wij hebben bijvoorbeeld veel privékapitaal opgehaald bij vrije beroepers zoals tandartsen en bij eigenaars van kmo's."Toen handelsingenieur Anneleen Desmyter zag dat veel van haar medestudenten bij ICT-bedrijven en banken aan de slag gingen, besloot ze zich op vastgoed te storten door er een MBA over te volgen. Ze solliciteerde bij het vastgoedbedrijf Eurinpro, het bedrijf van Bart Verhaeghe (nu Uplace), maar werd afgewezen omdat ze geen ervaring had. Ze nam geen genoegen met dat antwoord, versierde toch een afspraak en kreeg een baan. "Zo kwam ik terecht in een wereld waar veel geld omging en waar er veel veranderde. Eurinpro was een enorm ambitieus bedrijf, dat de McKinsey van het vastgoed wilde zijn. Om de vier maanden werden er mensen ontslagen, zodat de kwaliteit naar boven dreef." Toen ze 28 was en besloot dat ze ondernemer wou worden, had Desmyter al een groot netwerk opgebouwd. Ze richtte in 2004 Comfort Care op, dat in 2006 zijn naam veranderde in Quares. "We begonnen met residentieel vastgoed, maar ondertussen zijn er drie takken: wonen, beleggen en beheren." Quares, dat 55 medewerkers telt, pionierde in België met het oprichten van niet-beursgenoteerde vastgoedfondsen. "Goed personeel aantrekken wordt de komende jaren cruciaal om de groei van het bedrijf te bestendigen", zegt Anneleen Desmyter. "We moeten talent aantrekken met de middelen die we hebben. De concurrentie met de grote multinationals is stevig. Ik vind het daarom belangrijk het bedrijf een leuke smoel te geven." Van de crisis heeft Quares niet veel last. "De crisis schept kansen. We hebben bijvoorbeeld gezien dat design belangrijk is voor mensen die voor het eerst iets kopen. We hebben daarom een conceptstore bedacht waarin jonge designers hun ontwerpen kunnen voorstellen en ze te koop aanbieden via Facebook." Het advies van Anneleen Desmyter: vraag meer verantwoordelijkheid. "Vraag niet meer loon, maar meer verantwoordelijkheid. Als je dat doet, ga je vanzelf een prachtig traject afleggen en je als een high potential ontwikkelen in het bedrijf." Veel inspanningen doen en een beetje onverantwoordelijk zijn, zo vat Jérôme Kervyn zijn parcours samen als jonge ondernemer aan het hoofd van Sun-switch, een bedrijf dat fotovoltaïsche zonnepanelen installeert en nu 85 medewerkers heeft. Na zijn studie aan de Ichec Brussels Management School ging hij in 2004 eerst werken voor het consultancybureau Deloitte. Hij deed er audits bij banken, waarna hij aan de slag ging bij Fortis. "Ik maakte deel uit van het team dat de omvorming van de groep voorbereidde", zegt hij. "De sfeer was er uitstekend, maar de impact die een jongere zoals ik in zo'n organisatie kon hebben, was heel klein." Na een reis naar Latijns-Amerika besloten Kervyn en twee andere jongeren in 2007 een onderneming te beginnen in de hernieuwbare energie. "Windenergie slorpte te veel kapitaal op en warmtepompen waren te technisch, dus werden het fotovoltaïsche zonnepanelen." Kervyn nam bij de opstart de financiën en het personeelsbeleid voor zijn rekening. Dankzij de overheid, die hernieuwbare energie stimuleerde, boomde de zonnepanelensector en groeide Sunswitch snel. Na een half jaar werkten er al dertien werknemers voor het bedrijf. Dat is wat de ondernemer bedoelt met "een beetje onverantwoordelijk zijn". "We keken niet echt naar de lange termijn", erkent hij. Twee jaar na de oprichting verlieten zijn twee vennoten het bedrijf door meningsverschillen. Kervyn omringde zich met ervaren raadgevers, wat hij ook al bij de opstart van het bedrijf had gedaan. In 2010 haalde Sunswitch een omzet van 16 miljoen euro. Jérôme Kervyn werkt aan projecten waardoor het bedrijf het hoofd moet kunnen bieden aan de veranderingen die de zonnepanelensector de jongste tijd heeft ondergaan. Het advies van Jérôme Kervyn de Meerendré: wees bescheiden genoeg. "Wees bescheiden genoeg om te aanvaarden dat je niet alles weet. Omring je goed, zodat je met kennis van zaken kunt beslissen. Het komt erop aan informatie in te winnen bij goed geplaatste personen, waarna je de knoop kunt doorhakken." Patrice de Walque studeerde af als burgerlijk ingenieur bouwkunde. Hij gebruikte dat diploma eerst op een vrij klassieke manier, maar wel op een exotische locatie: hij werkte twee jaar in Maleisië voor de groep Vinci. Daarna ging hij aan de slag bij CFE, een bedrijf dat hij een jaar later weer verliet. "Ik was het beu om Quicks te bouwen in Boedapest. Zo'n eerste Quick is boeiend, maar vanaf de derde wordt het routine", herinnert hij zich. Hij ging aan het werk als corporate controller bij het Carmeuse Coordination Center. Na een MBA aan de Booth School of Business in Chicago keerde hij terug naar België om stage te lopen bij Bain & Company, maar zijn ondernemersplannen lieten hem niet los. "Ik heb drie ideeën uitgeprobeerd, maar geen daarvan heeft iets opgeleverd, omdat ze al beschermd waren of de markt er niet klaar voor was." Om financieel rond te komen, begon hij te werken als zelfstandig consultant. Een paar jaar later viel zijn oog op drie firma's die gespecialiseerd waren in passieve brandbeveiligingssystemen voor de bouwsector en die in handen van één persoon waren. Patrice de Walque en een vennoot namen de bedrijven over en brachten ze onder in een nieuwe entiteit, Pyro Holding. "De beginperiode was verre van gemakkelijk: de transactie met de verkoper verliep vrij moeizaam en enkele ervaren medewerkers vertrokken. We moesten niet alleen een merk oprichten - Protexio - maar het bedrijf ook rationaliseren én de producten verbeteren." Vandaag zijn de vooruitzichten bemoedigend, vooral door een fraai succes in het gevangeniswezen. Andere klanten zijn rusthuizen en ziekenhuizen. Het bedrijf werkt aan innovaties als antwoord op de goedkope producten van concurrenten uit het Oosten. De groep, die behalve Pyro Protection ook Vanderplanck Metalworks en Proseco omvat, heeft 80 medewerkers in dienst en realiseert een jaaromzet van ongeveer 10 miljoen euro. Het advies van Patrice de Walque: beknibbel niet op de kosten van een due diligence. "Beknibbel niet op de kosten van een due diligence wanneer je een bedrijf overneemt. Je kunt beter een paar duizend euro's kwijt zijn dan een slechte overname te doen. Ga in zee met iemand die je competenties en ervaring aanvult. Tot slot, sta lang genoeg stil bij de persoonlijkheid en de beweegredenen van de verkoper." TEKSTEN: REDACTIE TRENDS