"Ik stop al mijn energie in de rekrutering van briljante mensen"

Hij is nog niet lang in de wedstrijd, maar heeft tot nu toe een foutloos parcours gereden. Sébastien Deletaille, afgestudeerd aan de Solvay Business School, is amper 27, maar staat samen met zijn vriend Loïc Jacobs aan het hoofd van Real Impact. Hun onderneming, die zich toelegt op gegevensanalyse en nu dertien medewerkers telt, is actief in landen als Jemen, Marokko en Saoedi-Arabië.
...

Hij is nog niet lang in de wedstrijd, maar heeft tot nu toe een foutloos parcours gereden. Sébastien Deletaille, afgestudeerd aan de Solvay Business School, is amper 27, maar staat samen met zijn vriend Loïc Jacobs aan het hoofd van Real Impact. Hun onderneming, die zich toelegt op gegevensanalyse en nu dertien medewerkers telt, is actief in landen als Jemen, Marokko en Saoedi-Arabië. Eerst een korte terugblik. "Ik begon als consultant bij McKinsey, waar ik aan projecten in de meest uiteenlopende sectoren en markten werkte. Na anderhalf jaar kreeg ik de kans om aan de slag te gaan bij McKinsey Solutions, een nieuwe entiteit die zich toespitste op het beheren en verkopen van intellectuele eigendom van McKinsey. Zo werd ik niet alleen vertrouwd met business intelligence, maar kreeg ik ook de smaak van het ondernemerschap te pakken. We moesten de nieuwe nichemarkt helemaal zelf ontwikkelen." Zes maanden later lieten Deletaille en Jacobs, die toen bij Roland Berger werkte, de consultancy in de steek om "bedrijven op te starten". De derde poging was de goede: "Met ons eerste project probeerden we hydro-alcoholische gel (zeep zonder water) aan de man te brengen. Het was een interessante markt - het was net voor de H1N1-griepepidemie - maar we konden niet opboksen tegen de concurrentie." Het tweede project, dat ze WebCallCenter doopten en waarmee ze de onlinedialoog tussen ondernemingen en hun klanten wilden faciliteren, begon veelbelovend, maar uiteindelijk kwam Real Impact als eerste van de grond. De twee partners hadden immers een fantastisch gat in de datamarkt ontdekt. "De meeste grote ondernemingen beschikken over gigantische databases, maar doen daar bijna niets mee." In juni 2011 zag Real Impact officieel het levenslicht. "De groeilanden vormen onze niche en de telecomindustrie is onze kernactiviteit. Dat is commercieel erg belangrijk, maar we willen ons niet tot die specialisatie beperken. We praten met banken en met ondernemingen in de fast moving consumer goods. Dat doen we ook in Europa, waar de problematiek dezelfde is. Alleen is het hier allemaal wat ingewikkelder." "Ons succes is in grote mate te danken aan de kwaliteit van ons team. Ik heb enorm veel energie gestopt in de aanwerving van mensen uit mijn omgeving van wie ik wist dat ze briljant waren en die zich niet helemaal konden ontplooien in hun baan." Ondanks het moeizame begin - er waren maanden dat hij zijn medewerkers moest vragen om de broekriem aan te halen - zijn de cohesie en de betrokkenheid erg groot. "Acht van de dertien medewerkers zijn aandeelhouder en we moedigen het ondernemerschap aan. Het besluitvormingsproces verloopt erg collegiaal." Deletaille (in Jemen noemen ze hem shahab, 'de puber') ziet de toekomst vol vertrouwen tegemoet. "We willen vijf telecomoperatoren uit de mondiale top twintig binnenhalen. Er wordt al onderhandeld. De verkoop van een intern ontwikkeld softwareprogramma zou ook voldoende cash voor autofinanciering moeten opleveren." Ligt de doelstelling van 3 miljoen euro omzet in 2012 binnen bereik? Met de komst van de nieuwe CEO, Jean-Marc Harion, en het vertrek van commercieel directeur Paul Baeck wijzigde de rol van Sven Bols bij telecombedrijf Mobistar. De Kempenaar, die volgens kenners een mooie toekomst voor zich heeft, ontfermt zich nu over alle verkoopkanalen. Hij wil met een frisse blik naar de organisatie kijken en het personeel een nieuwe manier van werken bijbrengen. "Het doel is dat we in al onze fysieke en elektronische contactpunten onze beloftes aan de klant nakomen. Dat betekent bijvoorbeeld dat de focus van het personeel in de Mobistar-winkels verschuift van het binnenhalen van klanten naar langetermijnrelaties waar beide partijen bij winnen." Volgens een CEO uit de logistieke sector is het inderdaad een van Bols' sterktes dat hij sterk gefocust is op een integrale klantenbenadering. "Hij is ook erg inspirerend op verschillende vlakken: in relaties, met medewerkers en in hobby's. Hij is ook in staat om veel energie te ontwikkelen en zo mensen te 'empoweren'." Econoom Sven Bols, die nog maar pas veertig jaar is geworden, had aanvankelijk helemaal geen salesprofiel. Die ervaring deed hij op in het begin van zijn loopbaan door de vele gesprekken met klanten bij Banksys. Bols hielp bij deze specialist in elektronische betalingen (intussen omgedoopt tot Atos Worldline) onder meer Proton te lanceren en werkte er achtereenvolgens als verkoper, districtmanager, salesmanager en business developer. Wat trok hem aan bij Mobistar? Een rebels trekje, zo blijkt: "Ik heb er moeite mee de gewoontes van geïnstitutionaliseerde bedrijven te aanvaarden. Mobistar daarentegen is een challenger op een markt waar alles nog mogelijk is." Bij Mobistar zette Bols, die ook een honden- en paardenliefhebber is, mee de samenwerking op poten tussen Mobistar en Euphony, een Britse telecomgroep die Mobistar-producten onder eigen naam doorverkoopt. Zoek het juiste ritme. "Zonder doelen leg je jezelf geen ritme op en als je dat ritme niet hebt, vertraag je waardoor je minder realiseert. Financiële doelen zijn belangrijk, maar niet genoeg. Vraag je af in welke mate je bijdraagt tot het succes van je werkgever. Raphaël Abou helpt ondernemers op sleutelmomenten in het leven van hun bedrijf. Hij heeft al heel wat ondernemers, vooral oprichters van kmo's, begeleid bij het ophalen van fondsen of de introductie op de beurs. Zelf heeft hij ook verschillende ondernemingen gesticht, maar hij blijft zijn oorspronkelijke doelstelling trouw. Na zijn studie aan de Solvay Business School ging Abou aan de slag bij Bank Degroof. Hij belandde er snel op de afdeling corporate finance, die hem meer lag dan de wereld van de private banking die hij korte tijd had geprobeerd. "Het was een enorme kans, want Degroof had net de overname van Cockerill door Usinor afgerond en ik kwam er in een eliteafdeling terecht." Hij werkte ook aan de inzameling van fondsen voor Liberty TV. Maar na een poosje besefte hij dat de bank zich vooral op de grote dossiers richtte en de kmo's in de kou bleven staan. Abou zag een gat in de markt en besloot zijn eigen onderneming op te starten. In 2004, op zijn 31ste, richtte hij Blue Finance op, dat zich toelegde op fusies en overnames voor kleine ondernemingen. De liberalisering van de markt en de lancering van Alternext, in de jaren 2005 en 2006, brachten hem op het idee om zich op beursintroducties te concentreren. Hij richtte NextCap op en leidde de beursintroductie van Newton 21 in goede banen. In 2008 besliste de jongeman zijn activiteiten in een nieuwe onderneming onder te brengen. Dat werd Allyum, het bedrijf dat hij nog altijd leidt en dat zes medewerkers telt. Abou steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken. "We willen de contracten binnenhalen die onder de radar van de traditionele banken blijven, om uit te groeien tot een soort zakenbank voor kmo's." Zijn doelgroep bestaat uit een brede waaier van ondernemingen met een omzet tussen 5 en 100 miljoen euro. Allyum werkt onder meer voor klanten als XDC, Eryplast, BSB en Nanocyl. Neem de tijd. "Dit is een moeilijke branche: er kan soms twee jaar verlopen tussen de eerste ontmoeting met een potentiële klant en het ogenblik waarop je wordt betaald. Mijn advies: begin eraan, probeer het en neem er de tijd voor. Maar blijf altijd doorzetten." De Oost-Vlaamse Jonge Ondernemer van 2012 richtte zijn bedrijf IT1 (toen nog ECO PC) in 1995 op toen hij pas negentien was. Een paar maanden eerder had Mario Van de Voorde, als tiener al gepassioneerd door pc's, de pc-verkoop geïntroduceerd in het bedrijf waar hij stage liep. De verkoop was zo succesvol dat hij zelf een bedrijf oprichtte met zijn toenmalige zaakvoerder als stille vennoot (intussen uitgekocht). Hoewel zijn onderneming succesvol was, gooide hij in 2001 het roer om. "In het begin richtten we ons tot particulieren, maar in het buitenland zag ik dat de markt aan het veranderen was. Sinds 2001 verkopen we enkel nog aan bedrijven en de overheid. Het eerste jaar na de wijziging daalde de omzet met 25 procent, maar bleef de toegevoegde waarde gelijk. Toen wist ik dat we op de goede weg waren." Het Dendermondse bedrijf, dat ook een vestiging in Gentbrugge heeft, telt nu twee doelgroepen: kmo's zonder IT-afdeling en grote bedrijven en overheden waarvoor IT1 back-up- en recoverydiensten aanbiedt. "Van de Voorde voelt aan wat de echte noden zijn van een kmo of een multinational, zonder te vervallen in verkooppraatjes en gepamper", zegt iemand uit het bedrijfsleven. Mede door die aanpak slaagde het bedrijf, dat in 2010 een omzet van 4,9 miljoen euro boekte en 23 mensen vast in dienst heeft, erin steeds grotere klanten te overtuigen. De verschuiving van IT-infrastructuur naar de cloud wordt de volgende evolutie waar de Oost-Vlaming zich op voorbereidt. Volgens een bankier combineert Van de Voorde een heel precieze visie met het welzijn van zijn werknemers. Ondernemen betekent voor hem immers ook dat je een goede peoplemanager bent door te zorgen dat je medewerkers goedgezind komen werken en zich kunnen ontwikkelen. Om zelf voor een goed evenwicht tussen werk en privéleven te zorgen, besliste het gezin - Van de Voorde is gehuwd en heeft een zoon - bij het kantoor in Dendermonde te gaan wonen. Naast reizen en badmintonnen, vermeldt hij netwerken als hobby. Als bestuurder van Voka Oost-Vlaanderen - slechts een van zijn mandaten - probeert hij jongeren te inspireren met zijn ondernemersverhaal en is hij betrokken bij sociale projecten in binnen- en buitenland. Zorg voor een transparante verloning. "Een paar jaar geleden heb ik me laten begeleiden door een consultant om een beter peoplemanager te worden. Een van de dingen die ik toen heb geleerd, is het belang van transparante verloning. We hebben nu bijvoorbeeld een groepsbonussysteem op basis van het bedrijfsresultaat."