Volkswagen wil in alle segmenten en met alle koetswerksoorten meespelen. Het moet dus ook een vierdeurse coupé hebben. Een autotype dat jaren geleden werd uitgevonden door Mercedes, met de bloedmooie CLS. Een succes, en natuurlijk volgde de concurrentie. Audi bouwde de A5 en de A7, BMW probeerde het met de 5 GT die is opgevolgd door de 6 GT. En Volkswagen lanceerde de Passat CC. Geen groot succes. Ook niet voor diens opvolger, de CC. Passat verdween uit de naam in een poging een nieuwe iden...

Volkswagen wil in alle segmenten en met alle koetswerksoorten meespelen. Het moet dus ook een vierdeurse coupé hebben. Een autotype dat jaren geleden werd uitgevonden door Mercedes, met de bloedmooie CLS. Een succes, en natuurlijk volgde de concurrentie. Audi bouwde de A5 en de A7, BMW probeerde het met de 5 GT die is opgevolgd door de 6 GT. En Volkswagen lanceerde de Passat CC. Geen groot succes. Ook niet voor diens opvolger, de CC. Passat verdween uit de naam in een poging een nieuwe identiteit te creëren. Zodat de Duitsers het nu nog eens op een andere manier proberen: met een model dat weliswaar nog altijd is afgeleid van de Passat, maar een eigen naam krijgt. Hier komt de Arteon. De vierdeurse coupé wordt het topmodel in het gamma van Volkswagen. Hij is verkrijgbaar met alle vertrouwde motoren van het huis, voor benzinerijders vanaf de 1.5 Tsi en voor dieselaars vanaf de 2.0 Tdi. Voor deze test gaf importeur D'Ieteren ons de topversie in het benzinegamma mee: de tweeliter turbo van 280 paarden, in combinatie met vierwielaandrijving en de automatische versnellingsbak DSG. De ideale combinatie voor deze Arteon. Een heerlijk rijdende machine. Die doet in het interieur natuurlijk nog altijd denken aan de Passat, maar ziet er uiterlijk veel agressiever en dynamischer uit. En zo gedraagt de Arteon zich ook onderweg. Dit is met voorsprong een van de meest dynamisch rijdende Volkswagens. Voluit accelereren is behoorlijk heftig (net geen zes seconden om vanuit stilstand naar 100 km per uur te springen) maar al dat geweld wordt zeer doeltreffend op het asfalt overgebracht dankzij de vierwielaandrijving. Met een rustige rijstijl blijft het in alle omstandigheden dan weer zeer comfortabel toeren, en achterin krijgen de inzittenden veel beenruimte. De koffer is navenant: niet minder dan 563 liter. Met de Arteon wil Volkswagen marktaandeel inpikken van de Mercedes E, de BMW 5 of de A6 van het zustermerk Audi. Zijn grootste troef is dat hij een heel stuk goedkoper is dan bovengenoemde modellen. De goedkoopste benzineversie gaat voor 34.990 euro de deur uit. Voor de turbodiesel betaalt u minstens 37.720. Ook best schappelijk.