DELWAIDE EN DEURNE

Nieuwe manager?

De Antwerpse Havenschepen Leo Delwaide versterkt het kamp van de realisten. Antwerp City Airport is een regionale luchthaven, aldus Delwaide, de Navo-landingsbaan (3000 meter) van Malle (op 20 minuten van de haven) is een ideale luchtvrachthaven. Schepen Delwaide bezocht Malle.

Sabena heeft vandaag 24 Avro-toestellen (82 passagiers) in gebruik, een regionale jet van de nieuwste generatie. Deze Avro’s kunnen probleemloos vertrekken vanop de huidige piste in Deurne en 2000 (!!!) kilometer ver vliegen. Een Avro-deskundige van Sabena berekende voor Trends dat met volle bezetting van het toestel (82 passagiers van gemiddeld 75 kilogram en met 20 kilogram bagage, dit is 7790 kilogram payload) er in 99,9% van de gevallen geen enkele beperking is om te landen in Deurne. En voor het starten? Hetzelfde aantal passagiers (82 met elk 20 kilogram bagage) plus het vliegtuig zonder fuel (25.500 kilogram) wegen 33.290 kilogram. Op een warme dag, bijvoorbeeld 23 °C, is het maximum take-off weight voor deze combinatie 41.600 kilogram. Dit geeft een maximaal fuel-gewicht van 8310 kilogram (41.600 kilogram min 33.290 kilogram). Een gebruikelijke brandstofreserve op de bestemmingsplaats is 2000 kilogram fuel. We maken opnieuw een aftrekking: 8310 kilogram fuel min 2000 kilogram fuel (reserve) is 6310 kilogram fuel. Bij gemiddeld 2000 kilogram verbruik per uur geeft dit een reikwijdte van 3 uur of een vliegafstand van 2275 kilometer. Deze range is ruim genoeg om de meeste Europese steden te bereiken en het dubbele van het aantal kilometer dat nodig is om de steden die de Kamer van Koophandel wil bereiken (bijvoorbeeld Malmö, Lyon, Manchester, Bilbao) aan te doen.

Is de verlenging van Deurne voor de luchthavenleiding (en de Kamer van Koophandel) een middel om de essentie te ontwijken: het falen van het commerciële beleid van Deurne? Stel een privé-bedrijfsleider met een resultaatsverbintenis aan.

Deurne put zijn kracht uit twee elementen: een ruime reikwijdte én verschillende verbindingen per dag tussen Antwerpen en de aangevlogen eindbestemmingen. Een klant van Deurne is niks met een luchtverbinding van driemaal per week met Athene, Lissabon of Helsinki. Daarvoor kan hij beter naar Brussel of Schiphol. Hij is veel met vijf dagvluchten naar Londen, of drie naar Berlijn, dan kan hij ‘s morgens heen en op de middag of tijdens de namiddag weer. Verre én frequente vluchten vanuit Deurne halen nooit een voldoende bezettingsgraad. Alleen voor verre vluchten (of chartervluchten met Boeings, maar dat durft niemand zeggen, ook niet VLM, want dan dansen de milieupoppen pas echt) is een langere startbaan nodig.

Desinformatie? De zeevaartkrant De Lloyd vertelt recentelijk dat Londen en Mönchengladbach – veel actiever dan het slome Deurne – hun kortere landingsbanen (korter dan de Deurnse) willen verlengen. London City Airport wordt omringd door het water van de Londense dokken en er is geen plan voor een verlenging. De luchthavencommandant van Mönchengladbach verklaarde in Trends van 14 mei 1998 dat hij geen verlenging wil. De 1200 meter van zijn luchthaven (Deurne heeft er 1350) is ideaal voor de vliegtuigen die hij als klant wil en het type slots dat hij wil verkopen (à propos, een hoofdaandeelhouder van Mönchengladbach is een bouwonderneming die ruimere winstmarges opraapt in de regionale luchtvaart dan in haar traditionele activiteit).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content