De film Avatar heeft na amper 17 dagen wereldwijd al meer dan 1 miljard USD opgebracht. Een unicum, want geen enkele film is er ooit in geslaagd om die kaap op zo'n korte tijd te ronden. De nieuwe langspeelfilm van James Cameron is nu al de derde meest succesvolle film ooit voor wat betreft de opbrengsten aan de kassa. Op dit moment moet hij alleen nog Titanic (eveneens van James Cameron) en het derde deel van de Lord of the Rings-trilogie voor zich dulden.
...

De film Avatar heeft na amper 17 dagen wereldwijd al meer dan 1 miljard USD opgebracht. Een unicum, want geen enkele film is er ooit in geslaagd om die kaap op zo'n korte tijd te ronden. De nieuwe langspeelfilm van James Cameron is nu al de derde meest succesvolle film ooit voor wat betreft de opbrengsten aan de kassa. Op dit moment moet hij alleen nog Titanic (eveneens van James Cameron) en het derde deel van de Lord of the Rings-trilogie voor zich dulden. Dit succes, dat weliswaar verwacht werd, maar niettemin alle schattingen overtreft, is uiteraard goed nieuws voor bioscoopuitbaters zoals Kinepolis. Volgens Margo Joris, analiste bij KBC Securities, heeft de groep in de kerstperiode dankzij Avatar hoge bezoekcijfers kunnen optekenen. De impact op de rentabiliteit is wellicht nog groter, aangezien Avatar een 3D-film is, waarvan de toegangsprijs iets hoger ligt. Dat bevestigt dat de investeringsstrategie van Kinepolis, namelijk de focus op het digitaliseren van de zalen (waar 3D-films kunnen worden geprojecteerd), een goede keuze is geweest. Avatar is overigens niet de enige blockbuster die in 2009 in 3D werd geprojecteerd. Ook Ice Age 3 en Up 3D behoren tot die categorie. Tal van beleggers associëren Kinepolis met een vastgoedpatrimonium dat kansen heeft gemist. In 2007 was het aandeel immers gestegen tot bijna 60 EUR op basis van de valorisatie van het vastgoedpatrimonium. Er deden toen geruchten de ronde over diverse scenario's, waaronder een verkoop aan Cofinimmo. De voormalige directie is er echter nooit in geslaagd een koper te vinden. Kinepolis heeft wel zijn vastgoedpatrimonium ondergebracht in een ad-hocafdeling om het te kunnen valoriseren, niet via een unieke transactie, maar door activiteiten te ontwikkelen die recurrente inkomsten genereren. In het eerste semester van 2009 vertegenwoordigden de vastgoedinkomsten (verhuur van ruimtes aan restaurants en dergelijke in de complexen) zo'n 4 % van de omzet van de groep. Ook de B2B-activiteiten berusten voor een deel op de (tijdelijke) verhuur van ruimtes voor evenementen en op reclame-inkomsten. We moeten dus niet verwachten dat de koers van Kinepolis zal stijgen door de verkoop van gebouwen. De groep wil echter inkomsten genereren uit de verhuur van ruimtes. Bovendien vormt het bestaan van het vastgoedpatrimonium een soort waarborg voor beleggers. Met een boekwaarde van 221,5 miljoen EUR (lager dan de commerciële waarde) op 30 juni 2009, is het vastgoed op de beurs meer waard dan Kinepolis zelf. De activiteiten van Kinepolis hebben ook een defensief karakter. De populariteit van de bioscoop is immers meer afhankelijk van de aantrekkingskracht van de films dan van de economische cyclus. In 2008 heeft de groep een stijging van de omzet en de winst opgetekend en volgens analisten zal dat ook in 2009 het geval zijn. Die goede cijfers zijn te danken aan de stijging van de ticketprijzen en de omzet per bezoeker. Het aantal tickets is in 2008 echter licht teruggevallen. Die tendens zal zich ongetwijfeld doorzetten, met name dankzij de ontwikkeling van 3D-films, waarvan de tickets duurder zijn. Ook de in theatre sales zijn gestegen, vooral dankzij een betere bezetting van de ruimtes na de renovatie en bouw van complexen en dankzij initiatieven die nieuwe doelgroepen naar de bioscoop lokken, bijvoorbeeld de rechtstreekse uitzendingen van opera's, toneelstukken of sportevenementen. Dankzij de verwachte omzetgroei en het continue streven naar een betere kostenbeheersing, zijn de winstvooruitzichten van Kinepolis bijzonder goed. Het aandeel is bovendien aantrekkelijk gewaardeerd: het wordt verhandeld tegen 11,5 keer de verwachte winst voor 2009 en 2010 en het verwachte dividendrendement bedraagt ruim 2,5 % (hoger dan dat van een spaarboekje). Ondanks de grote sprong die het aandeel vorig jaar al heeft gemaakt, raden wij aan Kinepolis te kopen bij een koers onder 31 EUR. Wij geven dus een koopadvies met een koersdoel van 37,5 EUR op twaalf maanden, hetzij 13 keer de verwachte winst voor volgend jaar. (C) Door Cédric BoitteDe winstvooruitzichten voor Kinepolis zijn bijzonder goed dankzij de verwachte omzetgroei en het streven naar een betere kostenbeheersing.