Ontwerper Per Weiss (°1959) weet precies tot welke doelgroep hij zich richt. De meubelen van Innovation zijn sedert kort ook in België verkrijgbaar. En Per Weiss was onlangs aanwezig bij de opening van de nieuwe designzaak Top Interieur in Massenhoven, in de Antwerpse Kempen.
...

Ontwerper Per Weiss (°1959) weet precies tot welke doelgroep hij zich richt. De meubelen van Innovation zijn sedert kort ook in België verkrijgbaar. En Per Weiss was onlangs aanwezig bij de opening van de nieuwe designzaak Top Interieur in Massenhoven, in de Antwerpse Kempen.De gebruikers (en dat zijn niet noodzakelijk de betalers) van de meubelen van Weiss zitten in de leeftijdscategorie van 15 tot 35 jaar. Wat de kwaliteit betreft, wil Innovation zich graag profileren in de middenklasse; de prijzen zijn dan ook best betaalbaar voor de overgrote meerderheid van de doelgroep, die bestaat uit mensen met belangstelling voor jong en blits meubilair.Innovation en zijn chef-designer Per Weiss leggen ook sterk de nadruk op het feit dat hun meubelen geactualiseerd kunnen worden naarmate de mode verandert. Heel wat modules zijn assembleerbaar op tal van verschillende manieren; de bekleding kan jaar na jaar veranderd worden voor de prijs van een jeans, bij wijze van spreken. Dit zijn overigens twee essentiële kenmerken van de creaties van Weiss.De functionaliteitvan deze ontwerper verwijst overduidelijk naar de Scandinavische stijl, maar hij wil onder geen beding ondergebracht worden in het vakje van een of andere esthetische strekking. Elke creatie moet zich volgens hem kunnen aanpassen aan een globale markt. "Iedereen in onze doelgroep wordt trouwens beïnvloed door dezelfde reclameboodschappen, dezelfde films, dezelfde televisieseries. Vandaag de dag hebben de jongelui in Osaka dezelfde interesses als hun leeftijdgenoten in Oslo."Het jeugdige imago van Innovation belet niet dat het merk eveneens meubelen op de markt brengt voor een rijper publiek. De redelijke prijzen werken de merkgetrouwheid in de hand. En zodra de jongeren wat meer geld hebben, kunnen ze zich ook duurdere stukken veroorloven uit een collectie waarmee ze vertrouwd zijn.De huidige lijn van Innovation verenigt de look van de jaren '50 die je ook terugvindt in trendy magazines als Wallpaper, de minimalistische stijl die de laatste jaren ontwikkeld wordt door de grote designfirma's (zij het dan met betere en duurdere materialen) en de woonomgeving van een eigentijds jong gezin dat totaal comfort wenst voor een schappelijke prijs.Volgens Per Weiss zal de binnenhuisinrichting in de toekomst meer en meer samenhangen met de trends in de kledingmode, en vice versa. Weiss, die ooit nog rockmuzikant was, beschouwt de keuze van meubelen en kleren als een uiting van de persoonlijke smaak. Waar is de tijd dat de persoonlijkheid bepaald werd door ideeën, kennis en opvoeding?Het doel van designlijkt soms wel het eeuwig opnieuw uitwerken van hetzelfde thema: een stoel, een fauteuil, een tafel, een bed, een kast,... Wat Per Weiss vanaf 1997 deed voor Innovation, in samenwerking met zijn landgenoot Verner Panton (°1926), was volgens hem veel meer dan dat: zij vonden het meubel opnieuw uit. Nieuwe materialen en multifunctionaliteit stonden daarbij voorop.Voor de catalogus van 1997 had Innovation de realisaties van Panton uit de jaren '60 en '70 nog eens opnieuw bekeken, vooral de motieven voor de stoffen. Panton, die wereldwijd bekend werd met zijn S-vormige plastic stoel, woonde al jarenlang in het Zwitserse Basel. Hij had lucht gekregen van de interesse van Innovation voor zijn ontwerpen, en besloot zelf contact te zoeken met Weiss. Daaruit groeide al snel een vruchtbare samenwerking, die jammer genoeg veel te vroeg ten einde liep: in september vorig jaar overleed Verner Panton.Niettemin produceert Innovation nu een van Pantons vroegere ontwerpen, waarvan indertijd uitsluitend een prototype werd gemaakt: 'Phantom', een spitsvondige kantelbare combinatie die gebruikt kan worden als stoel, tafel en tweezit. In België kost deze creatie 8500 frank; dat is echt geen geld voor een verzamelobject van een designer die overal ter wereld present is in musea voor moderne kunst.Info: tel. (056) 53.26.53.SERGE VANMAERCKE