Op het Benelux-hoofdkwartier van distributiegroep De-cathlon in Antwerpen hebben ze alles eens netjes op papier gezet: dit jaar moet er in België minstens één nieuwe winkel bij komen, in 2005 vijf, in 2006 vier, in 2007 opnieuw vijf en in 2008 nog eens vijf. Totaal: twintig nieuwe sportwinkels. "We mikken op bijkomende of nieuwe winkels in alle grootsteden, terwijl we in de steden van gemiddelde grootte ook overal een stek willen," zegt Georges Hanot, woordvoerder van Decathlon Benelux.
...

Op het Benelux-hoofdkwartier van distributiegroep De-cathlon in Antwerpen hebben ze alles eens netjes op papier gezet: dit jaar moet er in België minstens één nieuwe winkel bij komen, in 2005 vijf, in 2006 vier, in 2007 opnieuw vijf en in 2008 nog eens vijf. Totaal: twintig nieuwe sportwinkels. "We mikken op bijkomende of nieuwe winkels in alle grootsteden, terwijl we in de steden van gemiddelde grootte ook overal een stek willen," zegt Georges Hanot, woordvoerder van Decathlon Benelux. Decathlon heeft het recente regeringsconclaaf in Gembloers met meer dan gewone belangstelling gevolgd. Vooral de passage over de versoepeling van de wet over grote handelsvestigingen trok de aandacht. Decathlon, dat in juni 1997 voor het eerst in België neerstreek (toen met een megastore in Antwerpen), had het de voorbije jaren niet makkelijk. De keten wilde hier snel vooruit, maar kreeg nu eens af te rekenen met negatieve adviezen van het bevoegde Socio-economisch Comité voor de Distributie, dan weer met bureaucratie, stedenbouwkundige problemen of politiek getreuzel. "Wat Verhofstadt II nu heeft beslist, had Verhofstadt I ook al eens beslist," zegt Hanot. "Alleen hebben de voorstellen van toen nooit de eindmeet gehaald. Nu ziet het er echter stukken beter uit. De expansie van de grootdistributie - en de tewerkstelling in die sector - is nu duidelijk een regeringsprioriteit." De geplande maatregelen hebben de grootdistributie bekoord, zoveel is zeker. Ikea droomt van duizend nieuwe jobs en Decathlon wil niet onderdoen. "We mikken hoofdzakelijk op sportieve jongeren, die belangrijke doorgroeikansen krijgen," zegt Hanot. "Wij hebben een traditie in het aantrekken van jonge mensen in hun eerste job. De komende vijf jaar richten we ons in de eerste plaats op diezelfde doelgroep. Ze kunnen aan de slag aan de kassa's, in de technische ateliers en in de verkoop, maar we kijken ook uit naar middenkaderleden." Elke nieuwe vestiging brengt in principe vijftig jobs aan, dus in totaal duizend gespreid over twintig nieuwe vestigingen. Maar bij Decathlon stijgt het aantal initiële jobs in elke startende winkel naar gemiddeld 120 jobs binnen drie jaar. "Misschien hebben we tegen 2010 dus 2000 of meer nieuwe banen gecreëerd," aldus Georges Hanot. Waar de nieuwe winkels moeten komen, is nu nog een goed bewaard geheim. Maar sommige locaties hebben toch al een stipnotering meegekregen: Anderlecht, Waver en Kortrijk staan qua timing boven aan het verlanglijstje, gevolgd door Antwerpen (tweede vestiging), Gent (eerste vestiging), Brugge, Doornik, Bergen, Turnhout en het Luxemburgse Messancy. "2004 - met één geplande nieuwe opening - wordt nog een overgangsjaar, maar vanaf 2005 zetten we er echt de beuk in," aldus Hanot. Met het ambitieuze businessplan zijn tientallen miljoenen euro's gemoeid. Hanot: "Vaste investeringsbedragen kunnen we niet plakken op het vijfjarenplan, om een heel eenvoudige reden: nu eens kopen we alleen de grond of het gebouw aan, dan kopen we gronden én gebouwen, en soms huren we alles bij een derde. Alles hangt af van de omstandigheden en de locatie. Maar onze voorkeur gaat uit naar zelf aankopen en opstarten. Om één voorbeeld te geven: parkings rond onze winkels zijn van essentieel belang. Als we grond huren, hebben we het aanbod niet zelf in handen. Als we grond kopen wel."Karel CambienBij Decathlon stijgt het aantal initiële jobs in elke startende winkel van vijftig naar gemiddeld 120 jobs binnen drie jaar.