Elke ochtend staat Thierry Vandererfven om zes uur aan het fornuis. Bij het krieken van de dag zet hij jaar in jaar uit een zestal marmieten volgestouwd met fruit op het vuur en hij herhaalt dat scenario zesmaal per dag. Na een voormiddagje produceren, staan elke dag 2000 potjes confituur klaar voor verzending. Als kleine KMO, gespecialiseerd in de aanmaak van artisanaal bereide jam, verrast Vandererfv...

Elke ochtend staat Thierry Vandererfven om zes uur aan het fornuis. Bij het krieken van de dag zet hij jaar in jaar uit een zestal marmieten volgestouwd met fruit op het vuur en hij herhaalt dat scenario zesmaal per dag. Na een voormiddagje produceren, staan elke dag 2000 potjes confituur klaar voor verzending. Als kleine KMO, gespecialiseerd in de aanmaak van artisanaal bereide jam, verrast Vandererfven met een assortiment van 23 verschillende smaken. Daarnaast heeft hij ook nog negen suikervrije soorten confituur in productie. In eigen land wordt al dat zoets verkocht onder de naam Vandererfven, terwijl in het buitenland geopteerd wordt voor de beter bekkende naam Belberry. "We zijn door de aard van onze productie relatief duur," zegt zaakvoerder Thierry Vandererfven. "Maar we maken het verschil in de kwaliteit. Althans, dat zeggen de klanten toch en dat bewijzen de vele prijzen die we winnen op buitenlandse beurzen." Die klanten zitten in binnen- en buitenland, met de nadruk op het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Luxemburg en de Scandinavische landen. Voor verre en dure buitenlandse avonturen bedankt de zaakvoerder voorlopig, al is zijn jam ook te vinden in de New Yorkse delicatessenzaak Dean & Deluca en bij Harrods in Londen. In gestileerde potjes bereikt de jam zowel de grootdistributie als de gespecialiseerde kleinhandel. Een klein deel van de productie (25 %) is bestemd voor private merken. Nu al is export is goed voor zowat 25 % van de omzet. De KMO blijft groeien ("de jongste jaren telkens met ruim 20 %"), in zoverre zelfs dat een verhuizing stilaan noodzakelijk wordt. Het atelier in het centrum van Kortrijk wordt binnenkort geruild voor een onderkomen op een KMO-zone aan de rand van de stad. Een investering van 600.000 euro voor een bedrijf dat momenteel draait op een jaaromzet van 500.000 (2003) tot 600.000 euro (verwachte omzet in 2004). Vier fulltimers zijn aan de slag, maar een paar aanwervingen worden in het vooruitzicht gesteld als de omzet zoals nu blijft groeien. Karel Cambien"Het verre buitenland wil ons hebben, maar we bedanken voor dure avonturen."